שאלות ותשובות

מסחר בשיטת דרופשיפינג

שאלה:
שלום, נשאלה כאן כבר שאלה על מסחר בשיטת הדרופשיפינג, אך אני רוצה לדייק יותר בהצגת העיקרון שעליו השיטה מבוססת: בשיטה זו המוכר מציג למכירה באחד מאתרי המסחר (להלן: אתר א)(בד"כ אחד מהאתרים היותר מוכרים) מוצר שהוא ראה באתר מסחר אחר (להלן: אתר ב), בתג מחיר גבוה יותר מזה שבאתר המקורי, אתר ב. שני האתרים פתוחים לציבור הרחב וזמינים באינטרנט לכולם. כאשר מתבצעת הזמנה באתר א, המוכר ניגש לאתר ב וקונה את המוצר. אלא שבתור הכתובת למשלוח המוצר הוא לא מזין את פרטיו שלו עצמו אלא את פרטי הקונה באתר א, כך שהמוצר נשלח ישירות אליו. הרעיון הוא להרוויח מפער המחירים. האם אפשר לדבר כאן על הונאה? לכאורה לא ברור שיש כאן טווח מחירים ידוע ומוגדר, ובכלל לא ברור מהי הזירה שלפיה מגדירים טווח מחירים כזה (המסחר הוא כלל עולמי בעצם, ומטבע הדברים עשויים להיות הפרשים גדולים בין מוכרים שונים במרחב כזה). בכל מקרה הנתונים זמינים גם לפני הקונה במידה והוא רוצה לחקור יותר על המוצר שהוא עומד לקנות, ולאו דווקא במאמץ רב. אם נאמר שכן יש כאן הונאה, האם נוכל להגדיר לה שיעור? הרי לא יתכן שכל מכירה בפער כל שהוא תיחשב הונאה (שאז אין אפשרות לחלק גדול מן המסחר הנהוג), ולפי איזה קריטריון נגדיר את טווח המחירים במצב של מסחר כלל עולמי כזה? תודה.
תשובה:
אין זה שונה מכל סרסור. המוכר כאן דורש תשלום למעשה עבור החיפוש אותו הוא עושה ברשת. אכן גם הקונה יכול היה למצוא את האתר הזול, אלא שהוא לא רצה להשקיע זמן והמוכר עשה את העבודה הזאת בשבילו. יתכן גם שהאתר הזול הוא באנגלית והמוכר מציג את המוצר בעברית ודורש על כך תשלום. בקיצור, יש כאן עבודה מסויימת אותה עושה המוכר עבור הלוקח ועל כך הוא רשאי לדרוש תשלום, ולכן הדבר מותר.
השאלה נענתה ע"י הרב אורי סדן, בתאריך כ"ה סיון תשע"ז