שאלות ותשובות

כשר וכשר למהדרין

שאלה:
נראה לי כי ראוי שתערכו אבחנה בן כשר לכשר למהדרין. דבר דומה קיים בחלב עכו"ם וכן בחלב שנחלב בשבת. כיום עולה שלדעתכם אג"ח של חברה ללא התר עסקה או/ו מניות של חברה שפועלת בשבת אסורים ברכישה,בעוד שהדבר מותר לדעת חלק מן הפוסקים.(למשל בעל אגרות משה הרב משה פינשטיין). לא ברור לי מדוע האבחנה שלכם היא אסור רבית ושבת. האם לדעתכם מותר להשקיע בחברה שלא הנפיקה אג"ח לא מחללת שבת אך גובה רבית מלקוחתיה ללא התר עסקה ולא מוכנה להדיין עם מי שמבקש זאת בדין תורה אלא רק בבתי משפט. כמו כן אודה על קבלת הבסיס לפסיקתו של הרב יעקב אריאל לכך שחברות מחללות שבת אך לא מיצרות ומוכרות בשבת השקעה במניתיהן מותרות. יודגש כי אני מעריך מאד את פעולתכם הברוכה. בתודה
תשובה:
האגרות משה לא התיר באופן גורף רכישת מניות של חברות המחללות שבת, אלא רק כאשר מדובר בכמות קטנה שאין לה כל השפעה על התנהלות החברה. בדברינו התייחסנו לשיטתו ולשיטת הסוברים כמותו וכן לשיטת האגרות משה שהתיר רק הלוואה בריבית לחברה בלא היתר עסקה, אך אסר הלוואה בריבית מחברה. לברור מקיף של הנושא – עיין בספר כתר כרך ו, ושם תראה שכאשר הדבר נתון במחלוקת לא כתבנו שאסור אלא שראוי להעדיף השקעות אחרות. לא כתבנו בשום מקום שמותר להשקיע בחברה הגובה ריבית מלקוחותיה בלא היתר עסקה. נהפוך הוא – בכל הפרסומים הדגשנו את הצורך לוודא שיש לחברה היתר עסקה. לגבי פסיקת הרב אריאל שליט"א, דבריו מבוססים על השיטות שאתה ציינת שבעצם לא רואות איסור מן הדין בהשקעה בכמות קטנה בחברות המחללות שבת, ובכל זאת הוא מחמיר יותר ואוסר במקרה שהפעילות העיקרית של החברה ממנה מפיקה את רווחיה מתבצעת גם בשבת. כל טוב
השאלה נענתה ע"י , בתאריך י"ט שבט תשע"ד