מכון כת"ר

טוען...

שמירת שבת בכלכלה המודרנית

1. שבת ופעילות כלכלית

השבת היא עדות על בריאת העולם ע"י הקב"ה. לימדונו חז"ל כי כל השומר שבת כהלכתה מוחלים לו על עוונותיו, ואילו המחלל שבת בפרהסיא דינו כעובד עבודה זרה.

שאלת הפעילות הכלכלית בשבת הייתה מאז ומעולם אחד הניסיונות הקשים בהם התנסה יהודי שומר תורה ומצוות. בחסדי שמים, מאז הקמת המדינה, בדרך כלל יכול יהודי פרטי להתפרנס מעסק הפועל בימות החול בלבד, או מעבודה בימות החול בלבד. עם זאת, התעוררו שאלות חדשות ביחס למסחר חוץ וביחס לסוגים מסוימים של עסקים גדולים.

2. טכנולוגיה

א. שמירת שבת מוחלטת

שמירת שבת תוך שבתון מוחלט מפעילות כלכלית היא הדרך הראויה לניהול עסקיו של כל יהודי, גם בכלכלה המודרנית. במקרים בהם הדבר איננו אפשרי, עומדות בפני היהודי שתי דרכים עיקריות: הדרך האחת- מציאת פתרונות טכנולוגיים, ואילו הדרך השניה היא שימוש בגויים.

ב. טכנולוגיה חדשה כמסלול לביצוע פעילות מותרת בשבת

בדורות האחרונים, התפתחה הטכנולוגיה בצורה שלא הייתה כדוגמתה מאז מתן תורה. חלק מהאתגרים הגדולים ביותר של שמירת שבת מצאו פתרון טכנולוגי, כגון שאלת החליבה בשבת.

ג. הקשיים ההלכתיים בשימוש בטכנולוגיה בשבת

מצווה להשתמש בימות החול באמצעים טכנולוגיים המייתרים שאלות של פעילות כלכלית בשבת, לפי העניין. אולם, כאשר מדובר בטכנולוגיה הפועלת בשבת, יש מגדולי ישראל שפסקו שמסגרת ההיתר והאיסור על בסיס טכנולוגיה, זהה לזו של ההיזקקות לגוי. גם לדעת רוב הפוסקים, שלא קיבלו השוואה זו, חל איסור על ניהול פעילות כלכלית בשבת בצורה רגילה, על בסיס אמצעים טכנולוגיים. יש מן הפוסקים שאף הורו שמדובר באיסור מן התורה.

לפיכך, חובה לדון בהגדרות ההלכתיות של שימוש בגויים, תוך יישומן לשאלות בדורותינו.

3. הפסד ומניעת רווח

כל ההיתרים של שימוש בגוי לצורך פעילות כלכלית בשבת, חלים אך ורק במצב של הפסד משמעותי ליהודי, אך לא במקרה של הפסד קטן, ובוודאי שלא במקרה בו יש רק מניעת רווח. קביעת "הפסד משמעותי" טעונה הכרעה הלכתית של פוסק הלכה, בכל מקרה לגופו.

4. פועל גוי

אסור ליהודי להעסיק בשבת פועל גוי על מנת שיעשה עבורו מלאכות האסורות בשבת. זאת, בין אם הגוי עובד עבור היהודי כל ימות השבוע ובין אם מדובר בשכיר העובד בשבת בלבד.

5. אמירה לגוי

אסור לומר לגוי אפילו בערב שבת לעשות מלאכה בשבת בחפץ השייך ליהודי, אף שהגוי עושה זאת להנאתו, וליהודי אין שום הנאה מכך.

אסור לשלוח גוי לפני שבת לבצע עסקאות עבור היהודי בשבת, ואף אם לא אמר לו במפורש לעשות את העסקה בשבת הדבר אסור אם מדובר בעסקה שניתן לבצעה רק בשבת. לכן אסור לומר לגוי למכור בחנות החייבת להיות פתוחה שבעה ימים בשבוע.

במקום הפסד גמור, ובהיעדר כל דרך פעולה אחרת, ניתן להתיר, אחרי שאלת רב על המקרה הפרטני, לשלוח את הגוי לבצע עבור היהודי עסקה שידוע שתתבצע בשבת. זאת, בתנאי שהגוי איננו שכיר של היהודי בעת ביצוע העסקה.

במקרה של נזק כספי גדול ופתאומי העלול להיגרם בשבת, מותר לרמוז לגוי בשבת לעשות את כל הדרוש כדי למנוע את הנזק, אפילו מלאכה האסורה מן התורה. אם אין ברירה אחרת אף מותר לומר במפורש לגוי במקרה זה לעשות מלאכה האסורה מדרבנן, אך גם אז אסור לומר לו לעשות מלאכה האסורה מדאורייתא. היתרים אלו מותנים בכך שאין בדבר חשש מראית עין, כמפורט להלן.

במקום צורך גדול והפסד מרובה, אחרי שאלת רב על המקרה הפרטני, מותר לומר לגוי בערב שבת שיאמר לגוי אחר בשבת לעשות מלאכה האסורה מן התורה עבור היהודי בשבת.

6. מראית עין

אין לאפשר לגוי לעשות בשבת מלאכה עבור היהודי כאשר קיים חשש שהרואים יסברו שהגוי הוא פועל העושה את המלאכה בשבת בשליחותו של היהודי. חשש מראית עין קיים רק במקום בו מצויים יהודים או שקיימת אפשרות שיהודים יראו את הגוי עובד בשבת.

כל מלאכה שעושה הגוי בביתו של היהודי יש בו חשש מראית עין, פרט לשני מקרים: א. כאשר הגוי עושה את המלאכה עבור עצמו ויש לו ממנה הנאה מידית. ב. כאשר הגוי עושה המלאכה בחפץ השייך לו – אף אם הוא עושה זאת עבור היהודי.

חשש מראית עין קיים גם מחוץ לביתו של היהודי, אם מדובר במלאכה אשר שם ישראל עליה, כגון כאשר שמו של היהודי מצוין על גבי פרסומת או על גבי החפץ בו נעשית המלאכה, וכן במקרים בו ידוע שמדובר במלאכה עבור היהודי.

מלאכה הנעשית במחובר לקרקע, כגון מלאכת בנין בית, נחשבת כמלאכה ששם ישראל עליה ועלול להיות בה חשש מראית עין, אלא אם כן לא היה ידוע מעולם שמדובר בקרקע של יהודי (אם היהודי קנה את הקרקע מגוי ומיד נתנה לגוי אחר).

אין חשש מראית עין במלאכה הניתנת לגוי באריסות, שכירות או חכירות אם המדובר הוא במלאכה אשר רוב הסכמי העבודה בה אינם הסכמי שכירות פועלים.

אין חשש מראית עין במלאכה המתבצעת בחברה בע"מ שהיא בבעלות יהודים אך מתנהלת ומופעלת על ידי גויים. אולם, אם שמה של החברה מעיד על היותה בבעלות יהודים, או שידוע שהחברה היא בבעלות יהודים – יהיה בהפעלתה בשבת משום חשש מראית עין.

7. מכירה, נתינת הלוואה או נתינת מלאכה לגוי בערב שבת

א. מכירה

במקום הפסד, מותר ליהודי למכור לגוי חפץ, אך לא עסק, בערב שבת על מנת שהגוי יעשה בו מלאכה בשבת. ככלל, אין להשתמש בהיתר זה של מכירה לשם מכירת חנויות, מפעלים, או עסקים אחרים, על מנת להפעילם בשבת על ידי גוי, מחשש למכשולים העלולים להגרם כתוצאה מכך. במקרים בהם אין כל אפשרות אחרת, יש להתייעץ עם תלמיד חכם המצוי בנושא על כל היבטיו.

מכירת החפץ לגוי צריכה להיות מכירה גמורה, ועל כן יש לבצעה לכתחילה בכסף ובמשיכה. אם לא ניתן לבצע את שני הקניינים ניתן להקנות במשיכה בלבד. לא ניתן לבצע קנין משיכה – יקנה בכסף אך יקפיד שהגוי ישלם ליהודי את כל התמורה עבור החפץ הנקנה. לחילופין, ניתן גם להשתמש בקניין חצר. יש הסוברים שהמכירה צריכה להיות תקפה גם על פי החוק.

המכירה לגוי יכולה להיות  גם מכירה על תנאי.

אין אפשרות לבצע את המכירה כאשר מדובר בחפץ שאינו בבעלותו של היהודי אלא רק מושכר לו. כמו כן, לא ניתן לבצע את המכירה כאשר מדובר בדבר עתידי שעדיין אינו קיים בעולם. על כן, למשל, לא ניתן לבצע מכירה של זכיון לספק שירותים.

ב. הלוואה

מותר ליהודי להלוות כסף לגוי לפני שבת, על מנת שהגוי יקנה בכסף סחורה עבור עצמו בשבת, ומותר ליהודי להוסיף ולומר לגוי שאם היהודי יצטרך הוא יקנה מהגוי את הסחורה לאחר שבת. אולם, אסור שהגוי יהיה שליח של היהודי לקנות את הסחורה.

מותר ליהודי להלוות לגוי כספים ביום חול על מנת שהגוי יכול יהיה לפתוח עסק שיעבוד גם בשבת, כל עוד הגוי לא יתחלק עם היהודי ברווחים שהוא ירוויח מהפעלת העסק בשבת.  בדומה לכך, רשאי היהודי לסכם עם הגוי שהגוי ישלם לו ריבית עבור ההלוואה, בתנאי שגובה הריבית לא יהיה תלוי במידת הרווחיות של עסקיו של הגוי בשבת.

ג. נתינת מלאכה לגוי בערב שבת

מותר לתת בערב שבת מלאכה לגוי, אף אם ייתכן שהגוי יעשה את המלאכה בשבת, אך היהודי לא יאמר לגוי ולא ירמוז לו שהוא מעוניין בכך שהמלאכה תיעשה בשבת. היתר זה איננו קיים במקרים שבהם הגוי הוא פועל של היהודי המועסק על ידו כשכיר, כי אם רק בסוגי ההסכמים אשר יפורטו להלן. כמו כן מותנה ההיתר בכך שלא יהיה בדבר חשש מראית עין.

מותר ליהודי לתת לגוי מערב שבת מלאכה בקבלנות אף שקיימת סבירות שהגוי יעשה את המלאכה בשבת.

מותר ליהודי להשכיר לגוי עסק, באופן שהגוי יקבל את הרווחים מן העסק ואילו היהודי יקבל סכום קצוב מראש. השכרת העסק לשבת באופן זה תהיה מותנית בכמה תנאים: א. ההשכרה תחל זמן מה לפני כניסת השבת ותסתיים זמן מה לאחר צאת השבת. ב. הסכם השכירות יעשה באמצעות קנין התקף על פי ההלכה. על כן אם מדובר בחנות, מפעל וכדו' יש להשתמש בקנין כסף. (בנוגע לקניינים התקפים על פי החוק – ראה לעיל מכירה לגוי על מנת שיעשה מלאכה בשבת.) ג. יעשה רישום מדויק של רווחי השבת על מנת לאפשר חישוב של הרווחים השייכים לגוי. אכן, הגוי רשאי, במדה וירצה בכך לוותר על החישוב המדויק ולהסתפק באומדנא.

מותר ליהודי להחכיר עסק לגוי, באופן שהגוי יתן ליהודי סכום קצוב מראש מן התוצרת ללא תלות בכמות רווחיו.

מותר ליהודי לתת לגוי מלאכה בקבלנות ואף לומר לו לבצעה בשבת – אם המלאכה אינה כרוכה בהכרח בחילול שבת.

במקרה של הפסד גדול, ובהיעדר אפשרות אחרת, מותר ליהודי אף לומר במפורש לגוי שהוא מעוניין שהגוי יעשה את המלאכה בשבת. זאת, אם הגוי איננו שכיר של היהודי, והוא מבצע את העבודה בקבלנות או תמורת אחוזים מהרווח. ועדיף שהיהודי יאמר בערב שבת לגוי אחר למנות את הגוי הקבלן.

8. נתינת עסקים לגוי לתקופת זמן קצובה

מותר ליהודי לבצע עסקה עם גוי, ולפיה יתפעל הגוי מפעל במשך תקופת זמן קצובה, באופן שהגוי יקבל עבור הפעלת העסק סכום קצוב מראש ואילו היהודי יקבל את כל הרווחים של השבוע. היתר זה מותנה בכך שלא יהיה חשש של מראית עין ובכך שהיהודי לא יאמר לגוי להפעיל את המפעל בשבת.

כאשר מדובר על עסק של שירותים, כגון חניון, יהיה מותר לערוך עסקה ולפיה יקבל הגוי חלק מהרווחים, כך שיש לו הנאה עצמית מהעבודה בשבת. גם כאן מותנה ההיתר בכך שהיהודי לא יאמר לגוי להפעיל את העסק בשבת ושלא יהיה בדבר חשש מראית עין.

9. הנאה ממלאכת גוי בשבת

ככלל, אסור ליהודי ליהנות ממלאכת גוי בשבת.

יש למנוע מגוי לעשות בשבת מלאכתו של יהודי אפילו אם הגוי איננו פועל שלו. אם החפץ איננו של היהודי, אין חובה למחות בגוי, אפילו אם כוונתו לעשות זאת עבור היהודי. אולם, אסור יהיה ליהודי ליהנות מהמלאכה.

אם אין אפשרות אחרת, ודווקא במקום הפסד, מותר לומר לגוי, לפני שבת, לעשות מלאכה בשבת בחפץ של הגוי, למרות שהיהודי ייהנה מכך ביום חול.

גוי העושה מלאכה בשבת לצורך עצמו בחפץ של יהודי, אין חובה למחות בו.

מותר ליהודי ליהנות בשבת ממלאכה שעשה גוי עבור עצמו או עבור גויים אחרים. זאת, דווקא אם הגוי איננו מכיר את היהודי, ואם אין בעיה של מוקצה.

יש המתירים ליהודי ליהנות ממלאכה שעשה הגוי שאינו מכירו של היהודי לצורך גויים ויהודים כאחד– אם המדובר במלאכות בהן אין חשש שהגוי ירבה במלאכה עבור היהודי, והמקל בכך אין למחות בידו.

נחלקו הפוסקים אם מותר ליהנות ממלאכה שעשה גוי עבור עצמו, כאשר הגוי מכיר את היהודי, בגלל חשש שהגוי יוסיף עבור היהודי. אם אין חשש כזה- מותר ליהודי ליהנות מהמלאכה.

10. שותפות עם גוי

לפני תחילת השותפות, מותר להתנות בכתב שהגוי לבדו יעבוד בשבת ויקבל את כל רווחי השבת, ואילו היהודי לבדו יעבוד באחד מימות החול ויקבל את כל רווחיו של אותו יום. בשאר הימים יעבדו שניהם יחדיו ויתחלקו ברווחים לפי תנאי השותפות. אם השותפות מראש איננה שווה, כגון שליהודי יש 75% בעלות ולגוי 25%, יהיה התנאי שהגוי יעבוד בשבת ויקבל את רווחיה, שלושה ימים מימות החול יהיו של הגוי כנ"ל, ובשלושת הימים הנותרים יעבדו שניהם יחדיו ויתחלקו ברווחים לפי תנאי השותפות. אם לא התנו כן בתחילת השותפות, ניתן למכור את העסק או את הנכס לאדם שלישי במכירה גמורה ותקפה, ולחזור ולקנותו ממנו, על בסיס תנאי השותפות שתוארו בפסקה הקודמת.

אפשרות נוספת לקביעת תנאי השותפות היא שהיהודי לא יעבוד בשבת, ולא יאמר לשותפו הגוי לעבוד בשבת, והם יתחלקו במכלול הרווחים על-פי תנאי השותפות הבסיסיים.

11. שותפות עם יהודים מחללי שבת

אסור ליזום שותפות עסקית עם יהודי מחלל שבת, אם הדבר יגרום לשותף היהודי לחלל שבת.

עסק שהתחיל לחלל שבת, חובה לפרוש ממנו, אם השותפות היא המאפשרת את קיום העסק.

אם השותף היהודי עובד בעסק מיוזמתו בשבת, והיה עושה כאן גם ללא השותפות, ואין לעצם שותפות השפעה על חילול השבת – אין חובה לפרוש מהעסק. אולם, אסור ליהנות מהרווחים שנוצרו בשבת.

ההלכות הנוגעות להשקעה בניירות ערך של חברה המחללת שבת מופיעות בדף בנושא השקעות כשרות, באתר זה.

12. תקשורת ותחבורה

מותר להשאיר בשבת דוא"ל פעיל וכן אתר אינטרנט פעיל, באופן שניתן יהיה לקבל הודעות בשבת, אך אין לאפשר כריתת עסקאות בשבת באמצעות האתר או תיבת הדוא"ל.

אם פעילות האתר או הדוא"ל עלולה לגרום ליהודים לחלל שבת, יש לברר מול פוסק הלכה האם חובה לסגרם בשבת, על בסיס נסיבות המקרה.

13. איסור שכר שבת

אסור לקבל דמי שכירות עבור השבת בגין השכרת חפצים או נכסים, מקרקעין ומטלטלין, אם ההשכרה היא על בסיס יומי. מותר לקבל דמי שכירות בהבלעה, כלומר השכרה על בסיס שבועי, חודשי וכו'. גם מסגרת שאיננה חופפת את השבת ההלכתית נחשבת כהבלעה (כגון יממה של התאריך הלועזי). הכנה ביום חול הנכללת בשכירות נחשבת אף היא כהבלעה.

גם ריבית (הנלקחת בהיתר) המחושבת על בסיס יומי נחשבת כשכר שבת, ואילו ריבית המחושבת על בסיס אחר, מותרת על בסיס דיני הבלעה, כאמור.

איסור שכר שבת, והיתר הבלעה, חל גם על שכר עבודה. אולם, כאשר מדובר בעבודה של מצווה, נהגו להקל בדבר.

14. הכנה בחול לביצוע עסקאות בשבת

מותר ליהודי להגיש ביום חול הצעה למכרז של גויים בחו"ל, למרות שהמכרז יפתח ויוכרע בשבת.

מותר להשאיר מכונה למכירת מוצרים פתוחה בשבת, אם אין בדבר חשש מראית עין. אם הקונים, או רובם, הם יהודים מחללי שבת, יהיה הדבר מותר רק אם יש בידם חלופה מקבילה ללא טורח. וראוי שבעל המכונה יתנה שהמוצרים יהיו קנויים לקונים כבר מערב שבת ושהוא יזכה במעות רק במוצאי שבת.

מאמרים בנושא

שבת ויו"ט
השקעה בעסקים שאינם שומרים שבת שבת ויו"ט ריבית השקעות כשרות
השקעה בעסקים שאינם שומרים שבת
הרב שלמה אישון שאלה: האם מותר לאדם פרטי להשקיע בקופות גמל ובקרנות נאמנות המשקיעות את הכסף בעסקים שאינם מתנהלים על פי ההלכה ועוברים
31 ניסן 2024
פתיחת עסקים בשבת שבת ויו"ט
פתיחת עסקים בשבת
הרב שלמה אישון   "מי שמרגיש בלבו קשר אמתי עם חיי האומה בכל הדורות, הוא לא יוּכל בשום אופן… לצייר לו מציאות עם ישראל בלי "שבת
31 ניסן 2024

כלים ומדריכים

שבת ויו"ט
  • שמירת שבת בכלכלה מודרנית
    שמירת שבת בכלכלה מודרנית

שאלות ותשובות

שבת ויו"ט
  • קנייה בתחנות דלק בעבודה שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    בס"ד
    שלום רב.
    אני מקבל כרטיס מהעבודה בו אני יכול לקנות אוכל מתחנות דלק הפתוחות בשבת.
    שאלתי היא :האם עלי להפסיד כסף ולקנות מכספי אוכל במקום השומר שבת ולא לקנות מתחנות דלק אלו?
    תודה ויום טוב.

    תשובה:

    שלום רב,

    קיימות גם תחנות דלק הסגורות בשבת וראוי שתרכוש את האוכל שם.
    לחילופין, ראוי שתדרוש ממקום העבודה כרטיס לרכישת אוכל במקום הסגור בשבת שהוא בד"כ מקום כשר.
    רק אם לא ניתן בשום אופן לפעול באחת הדרכים הללו אתה יכול לרכוש שם. היות שיש להניח שמדובר במקום בלא תעודת כשרות יש להקפיד לרכוש מוצרים סגורים בלבד עם אישור כשרות.

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
  • סחר במטבעות קרפטורגפיים בשבת בצורה אוטומטית שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    שלום וברכה,

    אני סוחר לאורך השבוע במטבעות קריפטוגרפיים על פי המלצות אנליסטים.

    אופי המסחר הוא שאין לדעת מתי המטבע יגיע למחיר הרצוי ולכן כשיש המלצה לקנות קונים, שמים הוראת מכירה למחיר הרצוי וממתינים.

    שאלתי היא, האם יש לבטל הוראות מכירה לפני השבת בכדי שלא תתבצע קנייה או מכירה בשבת?

    יש לציין שאם אני מבטל את ההוראה לפני שבת אני נדרש לספוג הפסדים כבדים מכורח המכירה בשער לא טוב.

    שבת שלום

    תשובה:

    שלום רב,

    אם ביצוע ההוראה אינו גורם לחילול שבת ע"י יהודים ניתן להקל ולא לבטל את ההוראה לפני השבת

    כל טוב

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
  • העתקת פקודות מסחר מיהודי שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    שלום הרב, האם מותר לעשות העתקת מסחר שסוחר במניות והמסחר הנ"ל יכול לקרות גם בשבת
    . היהודי הנ"ל עושה פעולות בחשבון שלו , ואוטומטית המחשב שולח אותה פקודה אצלי בחשבון .
    האם יש בעיה של הנאה מחילול שבת ?
    ואם כן האם ניתן לאסור רק את הרווח שמגיע מיום השבת ולאסור את הרווח החלקי הזה בהנאה ?

    תשובה:

    שלום רב,

    אם אני מבין נכון את התיאור, מה שקורה למעשה הוא שהיהודי מחלל שבת עושה בשבת פעולות גם במחשב שלך באמצעות הפקודה המעתיקה את כל ההוראות שהוא נותן. א"כ אין הבדל בין זה לבין אם הוא עובד ישירות במחשב שלך. בשני המצבים זה אסור.
    השאלה איננה רק של חלוקת הרווחים אלא עוד קודם לכן – ברמה של הלכתחילה. אסור לך מלכתחילה לסכם עם יהודי שיעבוד במחשב שלך בשבת.

    כל טוב

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
  • קניות ני"ע לאורך זמן שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    במקרה של הזמנת קנית ני"ע למשך ימים או שבועות ש"יושבת" ומחכה למחיר מתאים שאז הקניה נעשית באופן אוטומטי, האם מותר להשאיר את ההוראות קניה גם על פני השבת שאז יתכן שהשוק ירד למחיר מתאים והקניה תתבצע באופן אוטומטי, או חייבים לבטל את כל ההוראות עד שבת.? אולי זה כמו להניח מלכודת לחיות מתחילת השבוע וממילא נשארה לשבת?
    תודה מראש

    תשובה:

    שלום רב,

    אם הדבר נעשה באופן אוטומטי בלא מעורבות אדם כלל – אפשר להקל. (לפירוט והרחבה בשיטות השונות ר' ספר כת"ר כרך שני פרק יא).

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
  • מסחר במניות שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    האם מותר להשאיר הוראה עתידית לקניית מניות בשבת במערכת המסחר?

    תשובה:

    הבורסות בעולם אינן עובדות בשבת.
    אם אתה מתכווין למצב בו אצלך זה שבת אבל בחו"ל שם מתבצעת המכירה זה חול – מותר.

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
  • רובוט מסחר בשבת שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    האם אפשר להשאיר את הרובוט מסחר עובד בשבת ואם כן מה הם המקורות . והאם יש ברכה בכסף שהרווחתי על ידי העסקאות שנפתחו בשבת

    תשובה:

    שלום רב,

    הדבר תלוי בפרטים רבים שאינם מתאימים למסגרת זו. נציין בקצרה מספר נקודות:
    א. דעת האגרות משה שאסור לכוון בערב מכשירים חשמליים שיעשו מלאכה בשבת (פרט לתאורה ומזגן). לשיטתו הדבר אסור. אך יש חולקים.
    ב. דעת רע"א שאסור לגרום בערב שבת לכך שיעשה קנין בשבת.
    ג. אם מדובר במסחר עם יהודים המחללים שבת יש כאן חשש של לפני עיוור לא תיתן מכשול.
    ד. אם היהודי שמפעיל את הרובוט מפקח בשבת על פעולתו הרי לפי שיטת הרמב"ן הוא עובר על מצוות עשה של שביתה בשבת.

    להרחבה בנושא ממליץ לעיין בספר כתר כרך ב.

    כל טוב
    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

  • הנחיית ביצוע מכירה לשבת שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    אני משקיע במטבעות דיגיטליים כדוגמת בידקווין וכדומה.

    האם מותר לתת הוראת מכירה באם יגיע המטבע לסכום נמוך מסויים כאשר ייתכן וזה יקרה בשבת?

    תשובה:

    שלום רב,

    אם מדובר בנתינת הוראה ליהודים – אסור.
    אם מדובר בנתינת הוראה למי שאינו יהודי הדבר תלוי בנוסח ההוראה:
    אם נותן הוראה מפורשת למכור כאשר יגיע המטבע לסכום מסויים הדבר אסור.
    אם אומר לו שהוא רשאי למכור בזמן שיגיע למחיר מסויים – יש מתירים.
    אם נותן הוראה המתבצעת באופן אוטומטי בלא מעורבות אדם ואינה גורמת לחילול שבת על ידי יהודים – מותר.

    כל טוב

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
  • מסחר באמזון ארה"ב שבת ויו"ט

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

    שאלה:

    כבוד הרב,
    שלום וברכה!

    אני כבר 8 חודשים סוחר באמזון ארה"ב, זהו אתר שבו קונים בעיקר תושבי ארה"ב ואני מוכר להם מוצרים בקטגוריית בעלי חיים. צורת השיווק והמכירה היא שאני שולח למחסני אמזון מסין את כל הסחורה, וה'דף מכירה' שלי פתוח באמזון לכל מי שחיפש, ומי שקונה – אמזון עושים לו את כל השילוח וכו' ואני מקבל מאמזון בסוף החודש את הרווחים, אחרי שאמזון לוקחים לעצמם אחוזים על המכירה ועמלות על השילוח וכו'.
    שאלתי היא – האם אני חייב לסגור את 'דף המכירה' בשבת?

    תשובה:

    שלום רב,

    אני מבין שלא ידוע לך על יהודים העוסקים במכירה בשבת. אם אכן זהו המצב, היות שרק מיעוט קטן מהקונים הוא יהודי, אינך חייב לסגור את דף המכירה בשבת, ואתה רשאי לתלות שבשבת ישתמשו בו אינם יהודים.

    כל טוב
    כל טוב

    השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

יעוץ

כאן תמצאו מבחר משירותי כתר הרלוונטיים לנושא
שבת ויו"ט
  • יעוץ הלכתי לעסקים

שיעורים ודיונים

שבת ויו"ט

נושאים נוספים

שבת ויו"ט
  • השקעות כשרות
close

שלח את שאלתך ואנו נחזור אליך עם תשובה בהקדם

    שלח שאלה