טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
בס"ד
שלום הרב!
פעמים רבות כשאני נוסע באוטובוס צפה השאלה האם מותר לשמור מקום לאדם אחר, והלא התופס לבעל חוב במקום שחב לאחריני לא קנה, (ואף שלדעת מרן הב"י בריש סי' קה' במקום שיש מיגו דזכי לנפשיה מועיל אף ביותר מכדי חובו, מ"מ כמה אחרונים חלקו ע"ד כידוע).
והסתפקתי האם אפשר לעשות הערמה ו'לשכור' מחבר שישמור לי מקום, והלא עפ"ד הש"ך (ס"ק א') אם שכר שליח יכול לתפוס אף במקום שחב לאחריני, (ואף שיש חולקים על הש"ך, מ"מ אפשר לצרף את שיטת הש"ך יחד עם שיטת מרן הב"י לספק ספיקא).
והסתפקתי האם הערמה זו מועילה, וכן האם ראוי לעשות כן.
תורה רבה.
שלום רב,
יש להבחין בין מצב בו רכישת הכרטיס מתבצעת לפני העליה לאוטובוס לבין אם רכישת הכרטיס מתבצעת באוטובוס עצמו.
אם רכישת הכרטיס מתבצעת באוטובוס עצמו ברור שאין אפשרות למי שכבר עלה לאוטובוס לתפוס מקום עבור מי שעדיין לא עלה, ואין זה נוגע כלל לסוגית התופס לבע"ח במקום שחב לאחרים שהרי לא נוצר כל חוב של חברת האוטובוסים כלפי מי שעדיין לא עלה לאוטובוס ולא רכש את הכרטיס.
לעומ"ז אם רכישת הכרטיס מתבצעת מחוץ לאוטובוס הרי שאכן נוצר חוב של חברת האוטובוסים כלפי הנוסעים שרכשו כרטיס ועדיין לא עלו וכאן יש לדון מדין תופס לבע"ח במקום שחב לאחרים.
ומ"מ פשוט שגם במקרה זה אין זכות למי שכבר עלה לתפוס מקום נוסף עבור מי שעדין לא עלה אא"כ יש די מקומות ישיבה באוטובוס לכל הנוסעים.
אמנם דעת מרן הב"י דבמקום שיש מיגו דזכי לנפשיה מועיל אף ביותר מכדי חובו אך זה רק כאשר במעשה אחד זוכה עבור שניהם – כמבואר בש"ך שם, אך בנידין דידן מדובר בשני מושבים שונים שהישיבה על אחד מהם אינה מהווה מעשה זכיה בשני ולכן פשוט שלא יוכל לזכות גם עבור חבירו, אלא אם כן יש די מקומות ישיבה באוטובוס שאז אין זה "חב לאחריני".
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: