טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
אדם שכעזרה למשפחה משלם בהוראת קבע בכרטיס אשראי את חשבונות החשמל ,מים, וארנונה, ומקבל מהם את הכספים במזומן. הם מעוניינים מאוד לתת לו מתנה להביע הוקרתם. האם תשלומיו אלה נחשבים כהלוואה, ובמתנה יש חשש ריבית? האם יש משמעות לזמן קבלת התשלום אם החזרת הכסף לפני זמן ה"הורדה" של החיוב או אחרי
תודה על תשובתכם
שלום רב,
אכן אם החזרת הכסף למשלם נעשית לפני שחברת האשראי גובה את הכסף מחשבונו – אין כאן כל הלוואה וממילא אין חשש ריבית. (ר' ברית יהודה פרק ב סעיף ד ומה שהביא שם בהערה יא בשם החקרי לב).
אולם נראה שגם אם החזרת הכסף למשלם נעשית לאחר שחשבונו חוייב ע"י חברת האשראי לא יהיה בנידוננו בהכרח איסור ריבית והדבר יהיה תלוי בשאלה האם החזרת הכסף נעשתה לפני מועד התשלום האחרון של החשבון או לאחריו.
אם התשלום במזומן ניתן למשלם לפני מועד התשלום האחרון שנקבע לחשבון ע"י חברת החשמל וכד', הרי שהרווח היחיד שיש למשפחה הוא הטרחה הנחסכת להם בתשלום, ולא דחיית התשלום, שהרי הם יכלו בעצמם לשלם באותו מועד לחברת החשמל, וממילא לא נראה את המתנה כשכר המתנת מעות אלא כשכר עבור הטרחה.
אולם, אם המשפחה מעוניינת לדחות את התשלום מעבר למועד האחרון ולשם כך היא מבקשת מהמשלם שישלם את החשבון במועד שנקבע בחשבון והיא תחזיר לו מאוחר יותר – הרי זה כהלוואה שקיבלה המשפחה מהמשלם וממילא יש מקום לומר שמסתמא נתנה בגלל ההלוואה. (ע' תורת ריבית פרק שלישי סעיף ד שיסוד האיסור אפילו מפרש ששולח לו לשם מתנה הוא משום שמסתמא ניתן מחמת ההלוואה).
כל טוב
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: