טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
לכב' הרב שלום ,
אני עובד במוסד אקדמי וב"ה מפריש לקרן השתלמות המנוהלת במיטב דש בע"מ .
אני מבין שלבית ההשקעות מיטב דש יש היתר עסקא המפוקח ע"י הרב דביר שליט"א ,אני זוכר שבשנים קודמות לא היה היתר עסקא גורף על כל המסלולים במיטב דש ויש סבירות גבוהה כי גם הקרן אליה אני מפריש נוהלה שנים ללא היתר עסקא .
יתירה מזאת קרן ההשתלמות אליה מופרשים הכספים אינה נמצאת במסלול כשר ותחת פיקוח הלכתי ,לפני זמן מה דיברתי עם נציג שרות ממיטב והחלטתי שבעז"ה אעבור למסלול מפוקח הלכתית .
שאלתי היא האם לאור העובדות הנ"ל יהיה מותר בינואר 2016( למניינם)כאשר הקרן תהיה נזילה ואוכל למשוך אותה לתרום סכום נכבד למען כתיבת ס"ת .
מה יהיה דינו של ס"ת האם יש חשש שחלילה יפסל או לא יהיה מהודר לאור העובדה שמרבית הכספים בקרן ההשתלמות היו שנים ללא פיקוח או היתר עסקא?
אציין שבעבר שאלתי מו"צ בעניין ותשובתו היתה שהס"ת לא יפסל מחמת זה ,אולם אני חושש שהוא לא הבין לעומק את שאלתי .
אודה לכת"ר על תשובתו ומה הנימוקים במידה וניתן להתיר את ספר התורה .
בברכה , רפאל .
רפאל שלום,
לא אתייחס לבית ההשקעות זה או אחר ולשאלה האם ואילו מסלולים נמצאים בפיקוח. בענין זה רק אפנה אותך לרשימת המסלולים המפוקחים כפי שהועברה לנו ע"י הגופים נותני הכשרות והנמצאת באתר מכון כת"ר במדור עסקים כהלכה.
אתייחס רק לשאלה העקרונית האם העובדה שספר התורה נכתב באמצעות כספים שהיו בקרן השתלמות שאינה מפוקחת פוגעת בכשרותו.
התשובה היא שהעובדה שנעשה שימוש בכספים מקרן השתלמות שאינה מפוקחת לשם כתיבת ספר תורה לא פוגעת בכשרותו, וזאת מכמה סיבות:
א. יש מהפוסקים הסבורים כי אין איסור ברכישת מניות בחברות המחללות שבת או עוברות על איסורים אחרים, ובלבד שמדובר במניות בכמות קטנה. לדעתם, החזקת מניות בכמות זו באופן שאין לרוכש המניות כל אפשרות להשפיע באופן מעשי על ניהול החברה, אינה הופכת אותו לבעלים, ואף הכסף שירוויח ממכירת המניות אינה נחשבת בהכרח הנאה מחילול שבת משום שמחיר המניות מושפע מגורמים רבים. נמצא אם כן שיש כאן רק ספק הנאה מאיסור ו"ספק מעשה שבת להקל" (משנה ברורה שיח ס"ק ב).
ב. איסור ההנאה ממעשה שבת הוא רק מהמלאכה עצמה ולא מדמי המלאכה (משנה ברורה שיח ס"ק ד)
ג. יש הסוברים שאין איסור בהלוואה בריבית לחברה בע"מ משום ונמצא שלשיטתם אין איסור ברכישת אג"ח גם של חברות שאין להן היתר עסקא.
ד. אין זה ודאי שהקרן השקיע בהשקעות אסורות, וגם אם כן – מסתבר שהרוב רווחי הקרן הם מהשקעות כשרות (דהיינו מפעילות המפעלים בימי החול ולא בשבת), ועל פי מה שפסק המשנה ברורה (שיח ס"ק ה ובשער הציון שם ס"ק יג) מעשה שבת אסור בטל ברוב והתערובת מותרת בהנאה.
לכן אף שלכתחילה יש להעדיף קרנות המפוקחות הלכתית, בדיעבד הכסף מותר בהנאה לכתחילה ולכן מותר לכתחילה להשתמש בו לשם כתיבת ספר תורה.
כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: