מכון כת"ר

טוען...

השאלה נענתה ע"י הרב אורי סדן

שאלה:

שלום הרב.

אני עובד לפי שעות, בממוצע של 40 שעות בחודש (משכורת של כ1000-2000 ש"ח).
המעביד שלי מסכים שבחודש שאני צריך סכום יותר גדול מהשעות שעבדתי – הוא אכן נותן לי לפי מה שאני מבקש להוסיף, וכמובן שהוא כותב בתלוש גם את הסכום הזה. ואני בחודש הבא עובד גם את השעות ששוות את הסכום הזה למפרע.
כלומר, כל הכסף שמועבר אלי מדווח ללא יוצא מן הכלל, אלא שלא תמיד זה באותו חודש שבו בוצעה העבודה שלי. לפעמים העבודה נעשית אחר כך.
שאלתי רואה חשבון ירא שמים, ואמר שזה נראה לו עניין פורמלי בלבד, וזה בסדר מבחינת החוק, למרות שבעצם כמובן למען הסדר הטוב צריך לכתוב בתלוש ולקבל את הסכום הכתוב בו לפי העבודה בפועל מדי חודש בחודשו.

שאלתי בבקשה:
א. האם הרואה חשבון צודק באבחנתו?
ב. ואם כן, האם זה לכתחילה גם לפי ההלכה?

תשובה:

שלום וברכה
על פי ההלכה שכירות אינה משתלמת אלא לבסוף. אולם כמובן שהצדדים רשאים להתנות ביניהם ככל שיחפצו שכן המתנה על מה שכתוב בתורה בדבר שבממון תנאו קיים ולמעשה שכר העבודה שלך בחודש הבא משולם מראש בחודש שלפניו. אגב, בשכירות דירה כיום זהו המנהג המקובל לשלם מראש עבור המגורים בדירה למרום שמצד הדין תשלום השכירות אמור להתבצע בסוף החודש (ראה ב"מ קב ע"ב).
מבחינת דיני מיסוי רואי החשבון מומחים ומוסמכים לומר מהן דרישות המדינה ממשלם המיסים ולפיכך אם רואה חשבון אמר לך שהדבר תקין אתה יכול לסמוך עליו לכתחילה. למיטב ידיעתנו תשלום המס יורד מהשכר (ומההטבות) ששולם בפועל בעת ששולמו ולפיכך אין זה משנה אם אתה משלם את המס אחרי שעבד או לפי ובלבד שאתה משלם אותו בשעה שקיבלת את השכר.
כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב אורי סדן