טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
חבר איש שיפוצים עבד אצל בעל בית ובתום העבודה בעל הבית ביקש לעכב את הפרעון בגלל שהיה דחוק והבטיח שכשיפרע יוסיף על הסכום שסיכמו בגלל האיחור וגם בגלל שמגיע לו כי העבודה יותר יקרה ממה שסיכמו והוא עשה עבודה טובה (יצויין שאין שער ברור לעבודות כאלו) ושאל אותי אם זה לא רבית,אני עניתי לו שנראה לי שזה רבית ואסור רק אם יבוא בעל הבית שלושים יום מהפרעון ויתן לו את התוספת בסתם אז מותר (ע"פ מ"ש בב"י סי' ק"ס שאם הרבית מופלגת הרבה מותר וביאר בספר מלוה ה' ח"א עמ' שס"ה שזה שלושים יום) מה באמת הדין תודה מראש.
שלום רב,
אכן, אם התוספת היא בגלל האיחור בתשלום – היא אסורה משום ריבית. מאידך, אם התוספת היא משום שבעל הבית סבור שיש לשלם יותר על העבודה – היא מותרת, ובלבד שהיה משלם סכום זה גם בלא שהיה מעכב את התשלום.
כאן הוזכרו שני הנימוקים ולכן ההצעה שהצעת אכן הצעה טובה.
כל טוב
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: