טוען...
שאלה:
בס"ד
שלום וברכה
אני גר בירושלים, ורכבי (שרשום על שמי) מושאל לקרוב משפחה בחיפה, זה תקופה
התברר לי כעת שהרב קיבל קנס לפני שנה, וצבר ריביות. נאמר לי שנשלח מכתב לירושלים (כמובן) אך לא הגיע
מבחינה הלכתית, על מי מוטל הקנס? (עלי והוא חייב לפרוע, או עליו באופן ישיר)
על מי מוטל לסלק
ולפי זה, האם מותר לי לשלם את הריבית
האם מותר לאותו קרוב משפחה
(לכאורה אינו חייב מדינא בריבית, כך שאין הריבית באה מיד החייב)
תשובה:
שלום רב,
סעיף 27 לפקודת התעבורה קובע:
(א) נעברה עבירה תעבורה ברכב, רואים את בעל הרכב כאילו הוא נהג אותה שעה ברכב או כאילו
העמידו או החנה אותו במקום שהעמדתו או חנייתו אסורה על פי חיקוק, לפי העניין, זולת
אם הוכיח למי מסר את החזקה ברכב (להלן: המחזיק) או הוכח שהרכב נלקח ממנו בלי
ידיעתו ובלי הסכמתו;
(ב) הוכיח בעל הרכב למי מסר את החזקה ברכב תחול החזקה האמורה בסעיף (א) על המחזיק;
(ג) הוכיח המחזיק כי מסר את החזקה ברכב לאדם אחר, תחול החזקה האמורה בסעיף (א) על אותו אדם.
מכן שעל פי החוק מוטל הקנס על הנוהג ברכב ולא על בעל הרכב, אלא שעל בעל הרכב להוכיח שלא הוא נהג בשעת העבירה.
על כן גם מבחינת ההלכה הקנס מוטל על קרוב המשפחה שלך שקיבל את הרכב בהשאלה.
מכאן שגם חיוב הריבית מוטל על קרוב המשפחה ולא עליך. (ויש לדין מהי מידת האשמה שלך, אם קיימת, בכך שהמכתב לא הגיע לייעדו, והאם אתה נחשב כמי שגרם לכך ששואל הרכב נאלץ לשלם את הריבית).
לגבי איסור ריבית – אין כאן חשש הן משום שיש מקום לראות את ה"ריבית" לא כשכר המתנת מעות, אלא שכך קבעה המדינה שגובה הקנס משתנה בהתאם למועד התשלום, והן משום שהמדינה חתומה על היתר עסקא.
כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: