טוען...
השאלה נענתה ע"י -
שאלה:
שלום רב,
בלימודים לתואר במשפטים מציעים מוסדות הלימוד להשתתף בקליניקות משפטיות.
כגון קליניקה לבית דין לעבודה. עליה נכתב:
"הסטודנטים יאיישו משרד בתוך ביה"ד האזורי לעבודה בירושלים ויסייעו לפונים במילוי וניסוח כתבי תביעה לבית דין לעבודה, בטיפול בסוגיות שונות בדיני עבודה – כגון פיצויי פיטורין, אי תשלום שכר, שעות נוספות, חופשה שנתית, הבראה, נסיעות וכיוצ"ב."
ברצוני לשאול האם מותר להשתתף בקליניקה זו.
איזה שאלות הלכתיות עשויות להתעורר בקליניקה כזאת?
בתודה מראש, נעם.
תשובה:
שלום רב,
ההלכה מחייבת כל מי שרוצה להגיש תביעה כספית כנגד חבירו לעשות זאת בבתי דין לממונות הדנים על פי ההלכה.
לכן גם בתחום דיני העבודה הנכון הוא לפנות לבתי דין לממונות הדנים על פי ההלכה.
אמנם בתחום יחסי העבודה מקבלת ההלכה ברוב המקרים את חוקי העבודה הן בהיותם בגדר מנהג המדינה והן בהיותם בגדר תקנת הציבור, אולם אין זה בכל דבר, וגם כאשר ההלכה מקבלת זאת לא תמיד אופן היישום המעשי של החוק בבתי הדין הדנים על פי ההלכה זהה ליישומו בבתי הדין לעבודה. פירוט בענין זה ניתן למצוא בכרך י מסדרת ספרי מכון כתר – העוסק בדיני העבודה במדינת ישראל על פי ההלכה.
עם זאת, כדי שניתן יהיה בפועל להגיש תביעה בבתי הדין לממונות יש צורך בהסכמה של שני הצדדים לחתום על שטר בוררות. אם הנתבע מסרב לחתום – ניתן לפנות לבית דין לעבודה.
מכאן שלא ניתן לאסור השתתפות בקליניקה כזאת שהרי ישנם מקרים שהתביעה תהיה מותרת על פי ההלכה. אמנם יתכן מצב שבפרטי התביעה יכללו דברים שעל פי דין תורה לא ניתן לתבוע, אך לענין זה ניתן להסתמך על הסוברים שברגע שהנתבע סירב להתדיין על פי דין תורה הרי בכך הסכים לשלם כל מה שבית המשפט יחייב אותו – אף אם על פי דין תורה אין הוא חייב בכך.
למעשה הייתי מציע למעשה שכאשר מגיע אדם יר"ש הצע לו תחילה לבדוק את האפשרות להתדיין על פי ההלכה. אם יסרב או שיאמר לך שהצד השני סרב – תוכל לסייע לו, ולהסתמך על כך שאין בכגון זה איסור של מסייע ידי עוברי עבירה, משום שהסיוע לא נעשה בזמן העבירה אלא קודם לכן ומסיבות נוספות. (איסור לפני עיוור לא תתן מכשול ודאי לא קיים כאן משום שגם בלעדיך יוכל להגיש את התביעה).
כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: