טוען...
שאלה:
שלום לכבוד הרב,
אני יועצת השקעות בבנק אומנם לבנק יש היתר עיסקא אך מתוקף תפקידי עליי לייעץ בכל המניות והאגח"ים לכלל הציבור. איך אוכל להקפיד על הלכות של ריבית, שמירת שבת של חברות וכיו"ב?
אני לקראת סיום התמחות ואמורה להתחיל לעבוד בקרוב בע"ה.
תשובה:
שלום וברכה,
אכן שאלה לא פשוטה.
לענ"ד יש להבחין בכמה מצבים הן מבחינת אופי הייעוץ והן מבחינת זהות המבקשים ייעוץ:
מבחינת אופי הייעוץ יש להבחין בין מצב בו את ממליצה על אפיקי השקעה באופן כללי למשל אג"ח קונצרני, או תעודות סל, או מניות מת"א 100 וכד', לבין מצב בו את ממליצה על מניות ספציפיות.
המצב הראשון הוא קל יותר משום שבתוך האפיקים שאת ממליצה עליהם קיימת אפשרות לבחור בהשקעות כשרות, והרי זה כמו יועצת תזונה הממליצה על סוגים של מאכלים שיש מתוכם כשרים ויש שאינם כשרים – כאשר המבקש ייעוץ הוא שיחליט בסופו של דבר האם לקנות אוכל כשר.
המצב השני הוא בעייתי יותר. אם את יודעת על מניות או אגח"ים ספציפיים שהם בעייתיים מבחינה הלכתית ואת ממליצה עליהם – עלול הדבר להחשב כהכשלה באיסור. עם זאת, אם מתוקף עבודתך את מחוייבת גם להמליץ על מניות ואג"חים כאלה, הרי שזו שעת הדחק ואת יכולה לסמוך על השיטות הסוברים שאין איסור ריבית ברכישת אג"חים גם בלא היתר עיסקא, ולגבי חילול שבת את יכולה לסמוך על כך שיש להניח שהיקף המניות שהלקוח שלפניך ירכוש – אינו משמעותי עד כדי כך מבחינת החברה ואין בו כדי להשפיע על איתנותה הכלכלית של החברה, וממילא אין ברכישה שלו משום סיוע משמעותי לחילול שבת.
כאמור, יש להתחשב בעניין זה גם בזהותם של המבקשים ייעוץ. אם מדובר באדם שלפי התרשמותך (עפ"י מראהו, לבושו וכדו') הוא כזה ששמירת ההלכה חשובה לו, וממילא יתכן שגם מסלול השקעות כשרות היה מעניין אותו – ראוי שתפני את תשומת לבו למסלולי ההשקעות הכשרות ותצייני בפני את העובדה שמבחינת ההלכה היהודית יש עדיפות להשקעות אלו. אולם אם את מניחה שהיושב לפניך אינו מתעניין בשמירת הלכה בכלל ובהשקעות כשרות בפרט – אינך חייבת להמליץ לו על השקעות כשרות ואת יכולה להסתמך על מה שכתבנו לעיל.
השאלה נענתה ע"י
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: