מכון כת"ר

טוען...

שאלה:
שלום רב

אני מתגורר ביישוב ביש"ע, ונהוג בו (ע"פ הוראות הביטחון המקומי) ולמיטב ידיעתי אף בכל יישובי יש"ע, כי מי שמעוניין להכניס פלסטינים לביתו כדי להעסיקם, עליו להמציא אזרח חמוש שיאבטח אותם. בעל הבית משלם לאזרח כמקובל ליום עבודה, ללא תלוש וללא דברים נוספים, מה שקרוי העסקה ב"שחור". התנהלות זו מקובלת מאוד ונמשכת מזה שנים רבות. לרוב, מדובר בעבודה שאינה קבועה, ומשכה נע בין יום אחד לכמה ימים.
משיחה שהייתה לי עם רבש"ץ היישוב, הבנתי כי המשטרה מודעת להתנהלות זה, אף שהיא אינה כחוק (העסקה ללא תלוש, וכן שלא בטוח שמותר להשתמש באקדח לצרכים אלו), אך מעלימה עין מפאת מחסור באלטרנטיבה. נוסף על כך, לדעתי המנהל האזרחי, הגוף שאמון על אישורי העבודה של הפלסטינים, מודע אף הוא למצב זה, היות שהוא נותן אישורי עבודה לכולם אף שברור הדבר שחלקם הגדול לא מתנהל כ"עצמאי" ע"פ חוק.
ולשאלתי.
בתקופה הנוכחית איני עובד באופו מסודר בעבודה קבועה, כך שיש לי מדי שבוע יום-יומיים חופשיים. את הימים האלו אני מנסה בינתיים לנצל לעבודה באבטחה הנ"ל ביישוב שבו אני מתגורר.
רציתי לדעת האם יש מגבלה הלכתית בעבודה באופן שכזה, שהרי אני מקבל שכר על השמירה, אך לא מופרש ממנו מס כחוק.
אשמח להתייחסות, אם היא רלוונטית לתשובה זו, לגבי גובה התשלום המתקבל בסה"כ בסוף החודש.
תודה מראש

תשובה:
שלום רב,

לגבי תלוש שכר – סעיף 24 לחוק הגנת השכר קובע חריגים בהם אין צורך בנתינת תלוש שכר לעובד. כך למשל אדם פרטי המעסיק עובדת במשק בית אינו חייב לפי החוק לתת לה תלוש משכורת וממילא גם אינו מנכה מס במקור.
צריך לבדוק האם השומרים עליהם אתה מדבר נכללים באותם חריגים.
בכל מקרה, גם כשאין חובה לתת לעובד תלוש ולנכות מס במקור – מוטלת על העובד חובת תשלום מס. חובה זו קיימת גם על פי ההלכה באשר בעניינים אלו "דינא דמלכותא דינא".

כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון