טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב רועי הכהן זק
אנחנו משתדלים לתת מעשר כספים.
למדנו מעט את הסוגיא אבל ראינו דעות מאד מגוונות בעניין והתקשינו להכריע.
(ב"ה מצבנו הכלכלי סביר ומסיימים את החודש ברווח).
1. לגבי ניכוי ההוצאות.
אנחנו שוכרים דירה ובקרוב נצטרך לשלם במקביל גם משכנתא- האם ניתן וראוי לקזז זאת מחישוב המעשר?
הוצאות נוספות כגון ארנונה, רכב, חשמל, גז, מים?
הוצאות על מסגרות לילדים(מעל ומתחת גיל 6)?
2. האם ראוי להחשיב חלק מהמיסים (מס הכנסה/בט"ל/ב'בריאות) כמעשר ששילמנו (נניח שיעור מסוים ואם כן, כמה?) ?
3. האם זמן שאנחנו פעילים למען נזקקים יכול להחשב גם כמעשר (נניח לחשב אילו הייתי עובד את הזמן הזה כמה הייתי מרוויח ולנכות מהמעשר)?
4. האם ראוי בחלק מהסכום שעלינו להפריש כמעשר לסגור בקרן כלשהי ואם יש מישהו שזקוק להלואה ניתן לו (עשינו זאת בעבר).
כך גם ניתן, ובעתיד נוכל גם להלוות לילדינו (או להיעזר בכך בעצמנו) כמובן תוך הקפדה על כללי מעשר לנזקקים?
שלום רב,
1. ניכוי הוצאות הבית מחשבון המעשרות שנוי במחלוקת בין האחרונים, ונראה שיש לנקוט כהכרעתם של אחרונים רבים, שאדם שמצבו הכלכלי שפיר לא ינכה את ההוצאות אלא יפריש מעשר כספים מסכם ההכנסות לפני הוצאות הבית.
הוצאות ילדים מתחת לגיל 6 אין לנכות לכל השיטות.
ניכוי הוצאות ילדים מעל גיל 6 שנוי אף הוא במחלוקת בין האחרונים, ונראה לנקוט כדעת האגרות משה שאין לנכות להוצאות אלו, מפני שבדורותינו ילדים בגילאים אלו תמיד סמוכים על שולחן הוריהם.
2. אין לנכות מיסים מהמעשרות, הן מפני שמדובר בתשלומי חובה כפי שכבר הכריע הט"ז), והן מפני שאין הם מחולקים על-פי הכללים החלים על מצוות הצדקה הפרטית.
3. ניתן לתמחר את זמן ההתנדבות ולהחשיב אותו כחלק מהמעשר. (אך רק אם מקובל בדרך כלל לקבל תשלום על פעילות זו והאדם מוותר על התשלום מפני שמדובר בעני). כמובן, "פעילות למען נזקקים" שניתן להחשיבה כמעשר הנה רק זו שיש לה משמעות כספית ברורה וישירה (כגון ביצוע תיקונים בבית, שירותי ראיית חשבון ועריכת דין וכד') אך לא פעילות פוליטית או חברתית. כמו כן, "נזקקים" הנם רק יהודים הזכאים לקבל צדקה על-פי ההלכה, דהיינו עניים של ממש.
4. הקמת קרן גמ"ח בכספי מעשרות היא אפשרית בתנאים הבאים: א. יש להלוות את הכסף ליהודים עניים (אמנם יש מצוות הלוואה לכל יהודי, אך מעשר כספים נועד בעיקרו לקיום מצוות צדקה לעניים) ב. כספי הגמ"ח יוחזקו בנפרד מהכספים הפרטיים של בעל הגמ"ח.
לגבי השאלה האחרונה- אדם אינו יכול להשתמש בכספי מעשר שהפריש בעצמו, ומן הראוי גם לא להלוותם לעצמו.
בקשר לסיוע לילדים בעתיד- יש בכך סייגים ומגבלות רבים, אך מכיוון שמהשאלה נראה שהילדים עדיין צעירים מאוד, אין צורך להאריך בנושא כעת.
5. יש להדגיש, כי כל האמור הוא בהנחה שמצבכם הכלכלי שפיר (כמפורש בשאלה). מי שמצבו הכלכלי דחוק פטור מהפרשת מעשר כספים.
כל טוב
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: