טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב רועי הכהן זק, הרב שלמה אישון
מה גדר חיוב מעשר כספים
והאם זה שייך גם במתנות שקיבלנו לחתונה
שלום רב,
קיימת מחלוקת בין רבותינו הראשונים והאחרונים האם הפרשת מעשר כספים היא חיוב מדאורייתא, חיוב מדרבנן או מנהג ישראל.
ההכרעה המקובלת בהלכה היא כי מדובר במנהג ישראל, אשר הנוהג בו בקביעות מתחייב בו כנדר.
באשר למתנות חתונה
א. אם מדובר במתנות בעין (כגון מוצרי חשמל), בשוברים לרכישת מוצרים בעין או בסכום כסף ייעודי לרכישת מוצרים, המנהג הרווח הוא שאין צורך להפריש מעשר כספים
ב. אם מדובר במתנת כסף לא ייעודית יש להפריש מעשר כספים, אא"כ מצבם הכלכלי של בני הזוג קשה, דהיינו שאין להם כסף די מחייתם אם יפרישו מעשר כספים מהמתנות.
ג. אפשרות נוספת (מומלצת) לסגור חלק מן הסכום שקבלתם כחסכון עבור הוצאות הילדים בע"ה בעתיד. מאותו חלק מכספי החתונה בו אתם משתמשים כרגע (אם אכן אתם משתמשים כרגע בכספי החתונה) יש להפריש מעשר כספים בכסוף למצבכם הכלכלי. מהסכום אותו אתם סוגרים אל תפרישו מעשר כספים כרגע אלא לכשתשתמשו בו – בהתאם למצבכם הכלכלי באותו זמן , וכן בכפוף לשאלה מה תעשו עם הכסף. לכן, אם למשל תשתמשו בעתיד בחלק מכספי החתונה לצורך תמיכה בילדים גדולים באופן שניתן לעשות זאת מכספי מעשר כספים – הרי זה עצמו יחשב מעשר הכספים ממתנות החתונה. (במגבלה שהשימוש בכספי מעשר כספים לצרכי הילדים לא יעלה על מחצית ממעשר הכספים).
כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב רועי הכהן זק, הרב שלמה אישון
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: