טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
שלום וברכה!
ישנו מושג בתחום המשכנתאות הקרוי "מסלול פיתוי".
אדם שצריך סכום מסוים אך התנאים שהבנקים מציעים לו הם לא משהו על כן הוא כביכול מבקש יותר כסף ממה שהוא צריך.
כתוצאה מכך הוא יכול להתמקח עם הבנק ולקבל תנאים יותר טובים ביחס לסכום שהוא באמת כן צריך שהרי עכשיו הבנק חושב שהוא הולך להרווויח עליו יותר.
בפועל יום לאחר שהוא מקבל את הכסף ומשתמש בו הוא פורע מייד את הסכום העודף וכך הוא נשאר עם התנאים הטובים שהוא רצה ביחס לסכום שהוא באמת צריך.
שאלותי הם:
1.האם יש בכך הונאה?
2.גם אם אין בכך הונאה האם עדיף להימנע מזה שהרי על אף שיש "היתר עיסקא" מכל מקום אפשר שיש לסמוך על זה רק כי אין ברירה אך במקרה כזה אתה לווה עוד כסף שאותו אתה באמת לא צריך ואם כן אולי כדאי להימנע מכך מצד איסור ריבית?
אשמח לקבל תשובה מפורטת וברורה.
תורה רבה ויישר כח
שלום רב,
1.איסור הונאה קיים כאשר אדם מוכר במחיר גבוה או נמוך ממחיר השוק. זה לא המצב במתואר בשאלתך ולכן אין כאן איסור הנאה.
מאידך, לכאורה עלול להיות כאן איסור של גניבת דעת, אך אני מניח שכמו שאתה מודע למסלול זה, גם הבנקים מודעים לכך, וביכולתם להתנות שאם יפרע חלק מהסכום – ישתנו התנאים. ואם לא מתנים זאת – כנראה עושים זאת מתוך שיקולים שלהם.
לכן לענ"ד אין כאן גניבת דעת -כמובן בתנאי שבכל ההצהרות שלך ובטפסים שמלאת – אמרת אמת.
2. איסור הריבית איננו גדל אם אתה לוקח סכום גדול יותר. מאידך, מסתבר שככל שאחוז הריבית קטן יותר כך קל יותר לסמוך על היתר העסקה.
לכן נלע"ד שאין מניעה מצד איסור ריבית להשתמש ב"מסלול פיתוי" – כפי שהצגת אותו בשאלתך.
כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: