טוען...
השאלה נענתה ע"י הרבנים יואל דומב וארי דבנר
שלום כבוד הרב,
ראיתי את תשובתך בנוגע למסחר באופציות בינאריות.
ציינת שמדובר בהימור בתחפושת של השקעה לגיטימית וכי המשקיע לא מבין באמת למה הוא נכנס.
האם תשובתך תשתנה לאור הרגולציה שנכנסה לתוך השוק (תקנות ניירות ערך זירת סוחר לחשבונו העצמי) לפיה מטילים על חברות שיקבלו רשיון לזירת מסחר מגבלות. המגבלות אומרות שעל החברה להזהיר את הלקוח שהפעילות באופציות בינאריות ממונפת, כרוכה בסיכון ממשי של אבדן מלוא כספי ההשקעה בתוך זמן קצר ומגבלות נוספות שמטרתן בגדול להסביר ללקוח מהי מידת הסיכון בהשקעה?
שלום רב,
לענ"ד, הרגולציה רק מחזקת את מה שאמרנו מקודם. החוק בא בגלל העוול והנזק שנעשה בעבר על ידי זירות מסחר וכוונת החוק הוא להרוס את מודל העסקי של זירות אלו, בעיקר על ידי הרעת התנאים שהם יכולים להציע ללקוחות שלהם לעומת זירות שפועלים במדינות ללא פיקוח חוקי או עם פיקוח המעודד זירות אלו במקום להגביל אותם.
גם אחרי הרגולציה השאלה נשארת שאלה עובדתית: האם מודל העסקי ושיטת השיווק של הזירה היא להטעות את הלקוחות שמדובר בהשקעה רציונלית (אמנם עם סיכון גבוה), או שעכשיו הזירה כבר הפכה להיות כמו ברוקר רגיל לביצוע עסקאות בשוק קיים.
ישנה תשובה של מהריט"ץ (ישנות סי' קנ"ו) שחייב מדינא דגרמי בן אדם ששיקר לחבירו בייעוץ, עידוד ושכנוע לקנות בסחורה מסויימת, וגרם בזה הפסד גדול לחבירו כשקנה הסחורה ומחיר הסחורה ירד. למרות ששם היה באמת סיכוי ורצון שההשקעה בסחורה תצליח, החשיב מהריט"ץ את הגרמא כברי היזיקא. קל וחומר בזירה שפועל כ"דילר" ולא כמתווך, כלומר שכל מה שיפסיד ה"משקיע" ירוויח "הבית" ואין בכוונתם וגם אינם מאמינים שהמשקיע ישיג רווח על השקעתו, שיש בכך דינא דגרמי. כיוון שאין שליח לדבר עבירה של ההטעייה, חייב האיש מכירות באופן אישי, ולא רק החברה (מדין מקח טעות).
כל טוב
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: