מכון כת"ר

טוען...

השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

שאלה:

האם מותר לי למכור תוכנה אינטרנטית שאנו בונים לסוכנים שיהיה להם יכולת להשתמש בתוכנה כדי לשווק לחנויות בתמורת סכום חודשי מבעלי החנויות כך שאדם יכול לפתוח לעצמו עסק פרטי מהבית בעזרת התוכנה שלנו וכך שהוא נהפך לסוכנות לשיווק באינטרנט ויכול לעבוד מהבית המוצרים שלנו עולים בין 1000שח ל 4000שח תשלום חד פעמי וכל חודש אנחנו מציעים מוצר חדש בדרך כלל כל סוכן\קונה עד שלש תוכנות. אנחנו גם מאפשרים לקונים שלנו לקבל את הכסף שלהם חזרה לאחר חודש אם הם רואים שהמקצוע הזה לא מתאים להם. שיטת המכירה שלנו היא באמצאות וובינר ( כמו שיעור חי באינטרנט) שבבת אחת משתתפים 1000 איש בד"כ 180 איש (18%) קונים את המוצר שאנחנו מסבירים עליו. אנחנו מסבירים לאנשים בשיעור שצריך להשקיע מאמץ וזה לא פשוט לחיצה על כפתור ומקבלים מיליונים.
הבעיה היא שרק כ 10% מהקונים שלנו מרוויחים כסף מהמוצר שהם קונים- התשובה שאמרו לי בעלי החברה שלי היא שאנחנו יודעים שהמוצר עובד וטוב אבל הבעיה היא שאנשים מתעצלים ולא משקיעים את הזמן והמאמץ הדרוש כדי להשיג לקוחות. ולכן זה לא הבעיה שלנו.

תשובה:

ה"מוצר" שאתם מוכרים לסוכנים אינו התוכנה עצמה (שהרי הסוכנים רוכשים אותה על מנת למכור אותה) אלא הזכות למכור את התוכנה. יש אפוא לדון האם "מוצר" זה נחשב כמוצר שיש בו פגם שעל המוכר לגלות אודותיו לקונה.
בשולחן ערוך (חושן משפט סימן רכח סעיף ו) נפסק: "אסור לרמות בני אדם במקח וממכר או לגנוב דעתם, כגון אם יש מום במקחו צריך להודיעו ללוקח. אף אם הוא עובד כוכבים, לא ימכור לו בשר נבילה בחזקת שחוטה."
והוסיף שם הסמ"ע (ס"ק ז): "אע"פ שאין בו אונאת ממון מ"מ היה לו להודיעו, והוא דומה לגניבת דעת דאסור אע"פ שאין בו חסרון ממון".
על פניו גם בנידון דידן ברור שהסוכנים שפונים אל החברה על מנת לרכוש את המוצר עושים זאת על דעת כך שקיים סיכוי סביר שיצליחו למכור ולהרוויח, וברור שאילו היו יודעים שרק 10% ירוויחו – לא היו נכנסים לעסק הזה. מכאן שיש חובה להודיע מראש ללקוחות שהם לוקחים סיכון של 90% בערך שלא יצליחו למכור, ואם לא הודיעו להם – הרי זו גניבת דעת.
אין זה סביר לטעון שמדובר במוצר שאין בו כל פגם והעובדה שרק 10% מהסוכנים מרוויחים נובעת מעצלנות של 90% מהלקוחות. העובדה שרק 10% מרווחים מעידה שהמדובר במוצר שיש בו חסרון אובייקטיבי שעל המוכר לחשוף בפני הקונה. יש להדגיש שחסרון אין פירושו בהכרח שהתוכנה איננה תקינה. יכולים להיות חסרונות אחרים (למשל עלות גבוהה יחסית לתועלת) שגורמים לכך שמבחינה אובייקטיבית היכולת להרוויח על התוכנה נמוכה הרבה מעבר למקובל במסחר. חסרונות אלה, שקיים סיכוי סביר שאילו הסוכנים היו יודעים אודותיהם לא היו נכנסים לעסק, על החברה, כאמור, לחשוף בפני הסוכנים.
אמנם יתכן והדבר תלוי במחלוקת הפוסקים שלדעת האגרות משה (יורה דעה א לא) "אין המוכר מחוייב לגלות כל זמן שהלוקח אינו שואל כשצריך לשאול", ואילו לדעת הדברי יוסף (יורה דעה סימן ט) "על המוכר להודיע ולא על הקונה לשאול", אלא שגם לדעת האגרות משה, אף שאין על המוכר חובה לגלות מראש כל זמן שהקונה איננו שואל, עליו לאפשר לקונה לשאול, ובאם אכן שאל – על המוכר להציג בפניו את הנתונים המלאים. יש אם כן לבדוק האם בנידון שלפנינו מתנהלים הדברים באופן זה.השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון