טוען...
השאלה נענתה ע"י - הרב שלמה אישון
שאלה:
שלום וברכה
רציתי לשאול האם יש חשש של איסורי שבת, הנאה ממלאכת גוי בשבת, ריבית, הנאה מאיסורי הנאה
בהשקעה במניות אמריקאיות (או כל מדינה שרובה גויים) דרך בית השקעות זר (כגון אינטרקטב ברוקר, סיטי בנק וכדו') שאינו בבעלות יהודית והאם יש הבדל בין השקעה לתווך ארוך לבין מסחר בניירות ערך (כגון מסחר יומי / סוחרי סווניג) ששם הרווח איננו ישיר מפעילות החברה אלא מעלית / ירידת ערך המנייה שמשתנה בכל רגע לפי ביקוש והיצע ואינו ישיר מפעילות החברה
וכן מה הדין בסחר ב"שורט"
[כלומר מכירה ואח"כ קניה דבר שנעשה ע"י השאלת מניה מבית ההשקעות מכירת המניה המושאלת ואח"כ מחוייבים לקנות חזרה את המניה ולהחזירה (וכך אם ירד ערכה יצא שהרווחת ואם עלה הפסדת משום שמכרת במחיר של ההתחלה וקנית במחיר הסוף שאם ירד קנית בזול יותר והחזרת ונשאר בידך ההפרש וכן להפיך אם עלה הפסדת שאתה מחוייב להחזיר והמחיר עלה )
ההשאלה נעשית מבית ההשקעות (בשאלתי מבית השקעות זר של גויים) שמחזיק במניות רבים וכן את כספך ואם אתה עלול להפסיד יותר מידי הוא מוכר עבורך ומוציא אותך מהעיסקה בהפסד לפני שלא תוכל לשלם]
[הצדדים להתיר לענ"ד הם
לעניין ריבית:
משום שהעסקאות נעשות מול בית ההשקעות שהוא גוי* ואין בו איסורי ריבית
ולעניין איסורי הנאה:
(בהשקעות יומיות או סווינג קצרות טווח) משום שאין לי הנאה מפעילות החברה הן בשבת והן בסחר באיסורי הנאה אלא מעליית או ירידת (ב"שורט") יחס ביקוש והיצע (ולעניין השקעות לטווח ארוך איני יודע)
ולעניין שבת:
מניות אלו (בשווקים של חו"ל) אינם נקראים על שם הישראל או ישראל אחר כמו במניות ישראליות ולעולם איני נוטל יותר משש שביעיות (ואפי' לא אחד לאלף) ואוכל לומר שאני נוטל חלק של ששת ימי מעשה והגוי חלק השבת וכך אינו כהנאה ממעשה גוי בשבת ועוד משום שאיני אומר לו מה לעשות אינו גרוע מקבלן או אריס אפילו להשקעות ארוכות טווח שנהנה מעצם פעילות החברה
והצד לאסור לענ"ד
משום שלעולם אינו יכול לדעת כמה אחוז ממחזיקי המניות הינם יהודים ויתכן (נגד הסטטיסקה של מיעוט יהודים בעולם) שיש יותר משישית יהודים וכן אי אפשר לדעת אם החברה מעסיקה יהודים העובדים בשבת
ולעניין איסורי הנאה יש חשש לפני עור ע"י אינם שומרי תורה
ואחר כ"ז האם יש לחשוש או לסמוך על רוב גויים ושלדעתם הם עושים
והאם יש לחשוש משום ריבית אל המשקיעים היהודים במנית בית ההשקעות עצמ
תשובה:
מקובל להתיר השקעה כזו, גם אם יש מיעוט של יהודים בין מחזיקי המניות. במצב כזה ודאי שהגוי עושה הכל אדעתא דנפשיה וא"כ אין כאן איסור הנאה ממלאכת גוי עבור יהודי בשבת. כמו"כ אפשר להקל כאן גם לעניין ריבית, וללכת אחר הרוב שאינם יהודים, בצירוף הדעות שאין כלל איסור ריבית בחברה והספק שמא אין יהודים כלל בין מחזיקי המניות.
במוכן המדובר הוא ברכישת ני"ע של חברה בחו"ל שאינה בבעלות יהודית.
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: