מכון כת"ר

טוען...

שאלה:
האם המציאות האדיאלית היא שלא יהיה בחורות על ידי היתר עיסקא? והאם כלכלה ללא ריבית יכולה להיות יותר משתלמת? לדוגמא שיותר כסף יוצא לאנשים אינם עוסקים רק בהחזרת חובות?

תשובה:
שלום רב,

זהו נושא נכבד שדורש התייחסות נרחבת הרבה מעבר לאפשרי במסגרת זו.
נאמר רק בקצרה שהעיסקה התלמודית שמשמעותה שותפות עסקית בין בעל ממון לבין יזם היודע כיצד לעשות סחורה בכסף ולהשקיעו, באופן שהצדדים חולקים ברווחים או בהפסדים – היא מותרת לכתחילה.
יתירה מזאת, גם אם יקבעו בעסקה זו מנגנון של דמי התפשרות קבועים וסבירים (דהיינו שתואמים פחות או יותר לרווח הצפוי) על מנת לחסוך את הצורך להוכיח רווחים או הפסדים – גם זה מותר לכתחילה.
מאידך, שימוש בהיתר עסקא להלוואה למטרה שאינה עסקית, כגון לצריכה או לטיול וכד' באופן שאין צפי כלל לרווחים – אינה לכתחילה והיא אף אינה נקיה משאלות הלכתיות.

כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון