מכון כת"ר

טוען...

שאלה:
שלום
אני חבר בבית כנסת ומשלם דמי חבר שנתיים, שהם תנאי להיות חבר קהילה, ובגין תשלום זה מקבל קבלה על 'תרומה'. האם מותר לי לקבל בגינה זיכוי ממס הכנסה?
אני חושש שמכיוון שתשלום זה הינו חובה, והשימושים בכספי ה'תרומות' האלה של החברים, הם בעיקר נקיון וחשמל של בית הכנסת כמו גם פעילויות לחברים וכדו', אלה בעצם דמי חבר, והעמותה טועה בכך שמוציאה קבלות על 'תרומה', ועל כן, ראוי שלא להגיש אותם למס הכנסה על מנת לקבל זיכוי, על אף שאם אגיש, כמובן שאקבל. ואם מעיקר הדין אפשר להגיש, האם נכון להחמיר ולא להגיש או שזו חומרה של שטות?
תודה

תשובה:
שלום וברכה
על פי סעיף 46 מפקודת מס הכנסה,"אדם שתרם בשנת מס פלונית סכום העולה על 180 שקלים חדשים לקרן לאומית, או למוסד ציבורי כמשמעותו בסעיף 9(2) שקבע לענין זה שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת, יזוכה מהמס שהוא חייב בו באותה שנה בשיעור של 35% מסכום התרומה". המחוקק בודאי קבע הנחת מס אף שידע שתרומות כאלו אינם תמיד לצורכי עניים אלא גם עבור תשלום משכורות, ניהול, תקורה ושאר הוצאות נלוות של ארגונים. אם בית הכנסת שלכם מנהל פעילות של צדקה ובשל כך רשאי לקבל תרומות על פי סעיף 46, מותר לך לתרום להם ולבקש זיכוי על פי חוק.
אולם השאלה שלך מעלה נקודה נוספת. האם תשלומי בית הכנסת לפעילות שוטפת נקראים "תרומה" על פי ההלכה? שאלה זו עולה בפוסקים בנוגע לאפשרות של פירעון חובות בית הכנסת מכספי מעשר. האחרונים נחלקו בכך- לדעת בית דינו של שלמה יו"ד סי' א וכן מטה משה חלק ה' סי' תתרט"ו, אין לפרוע חובות בית הכנסת מכספי מעשר, מכיוון שמדובר בחובה להחזיק את בית הכנסת ואת משרתיו (חזן, רב וכו') ואין לפרוע זאת ממעשר. לעומת זאת בעל פני יהושע בשו"ת שלו (או"ח סי' ב) נוטה להקל ולהשתמש במעות מעשר כדי לפרוע חובות בית הכנסת.
לפי דברי ה"פני יהושע" גם ההלכה מכירה בתרומה לתשלומי בית הכנסת ולכן ניתן לנכות אותה לצרכי מס הכנסה ולקבל זיכוי. לעומת זאת לפי דברי המחמירים אין לראות זאת כתרומה. אולם גם לדבריהם נראה שתוכל לתת את התרומה ולקבל זיכוי ואז להשתמש בזיכוי לצורכי צדקה. בכך נראה שתצא גם ידי המחמירים בעניין זה
בברכה
השאלה נענתה ע"י הרב יואל דומב