מכון כת"ר

טוען...

השקעות בקרנות פנסיה פיצויים קופות גמל וקרנות נאמנות

השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון

שאלה:

קראתי בעלון"מטעמים לשולחן שבת"בחלק של:"ריבית ברורה" ואני מצטט:"קרנות פנסיה,פיצויים,קופות גמל וקרנות נאמנות- כל סוגי ההשקעות בקרנות פנסיה,פיצויים,קופות גמל או קרנות נאמנות ,יש בהם איסור ריבית,כיון שהם אינם אחראיים עבור הכסף, אלא הם שליחיו להשקיע את כספו, ונמצא שהם משקיעים בריבית בשליחותו ונותנים לו מרוחיהם .ולכן צריך שיהיה פנסיה עם הכשר מהודר ביותר שיהיה מותר לכל הדיעות"
שאלותיי הם :
א. מה יעשה מי שכל חייו חסך לפנסיה רגילה מחוסר ידיעה (אני חושב שכך עשו הורי ואולי רוב עם ישראל) ויצא כבר לפנסיה או קרוב מאוד לכך, האם אסור לו להנות מכספים אלו,ואם לא מה יעשה וממה יחיה?
וכנ"ל לגבי קרן השתלמות פיצויים קופות גמל וקרנות נאמנות.
ב. האם זה שיש לחברה שמנהלת לנו את כספי הפנסיה קרן השתלמות וכדו'- היתר עיסקא -זה מספיק לעניין הריבית או שזה לא מועיל ?שאלה זו עולה לי מהציטוט בעלון:"כל סוגי ההשקעות בקרנות פנסיה…יש בהם איסור ריבית כיוון שהם אינם אחראיים עבור הכסף אלא שהם שליחיו להשקיע את כספו ונמצא שהם משקיעים בריבית בשליחותו ונותנים לו מרוחיהם…"- מציטוט זה משמע לי קצת כי גם אם לחברה שמנהלת את כספי הפנסיה שלי יש היתר עיסקא -זה לא מועיל לי -כיוון שסופו של דבר הם משקיעים בשבילי ללא אחריות על הכסף ואז אולי צריך שיהיה לי באופן אישי וישיר היתר עיסקא מול כל החברות בהם מושקעים הכספים שלי וזה לא קיים.
תודה ויישר כח כל זיכוי הרבים.

תשובה:

שלום רב,

א. אכן לכתחילה הנכון להשקיע בהשקעות כשרות במסלולים המפוקחים הלכתית. עם זאת, בדיעבד יש על מה לסמוך גם אם לא עשו כן, משום שהריבית היא בד"כ מהשקעות באג"ח קונצרני, ולדעת הגרי"מ פינשטיין אין איסור ריבית ברכישת אג"ח כזה גם אם לחברה אין היתר עסקא. כמו"כ ברכישת אג"ח בשוק המשני לעיתים אין חשש ריבית גם אם לחברה בעלת האג"ח אין היתר עסקא.
כמו"כ יש הסוברים שמחזיקי מניות בחברה אינם נחשבים כשותפים וממילא רכישת מניות בחברה לא הופכת את מחזיקי המניות כשותפות בעסקאות שעושה החברה.
מטעמים אלו ואחרים מותר למי שחסך במסלולים שאינם מפוקחים לקבל את כספי הפנסיה.
ב. אכן יש בהחלט מקום לומר שהיתר העסקא של החברה המנהלת אינו מספיק – מן הטעם שכתבתם, ולכן צריך לוודא שהחברה המנהלת משקיעה רק באפיקים כשרים.

כל טוב

השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון