מכון כת"ר

טוען...

שאלה:
שלום רב,

כתובע מטעם רשות מקומית, אודה לקבלת תשובה לשאלה הבאה:-

1 קבוצת תושבים הקימה בית כנסת מפחונים, על קרקע עירונית, שעתידה לשמש כחצר גן ילדים.

2 המבנה הוקם ללא היתר וללא אישור של הרשות.

3 מהיום הראשון, דרשה הרשות מאותם פולשים, לסלק את הפחון, אך ללא הועיל.

4 חלפו כ 3 שנים ועדיין המבנה במקום וכעת הוא גם מפריע להקמת גן ילדים.

5 הרשות הציעה למתפללים מקום חלופי, בו יוכלו להקים מבנה של קבע לבית הכנסת, אך בפועל הם לא פינו את המבנה.

6 השאלה היא, האם במקרה זה, רשאית הרשות המקומית להרוס את בית הכנסת (כמובן, לאחר קבלת צו בית משפט) או שמא הדבר אסור ("לא תעשו כן לה' אלוקיכם").

תשובה:
שלום וברכה
ראשית כל יש להעיר כי כל תשובה בדיני ממונות ראוי לתת רק אחרי בירור העובדות אצל שני הצדדים. אולם בהינתן כי העובדות הן כפי שתואר על ידך הרי שבית הכנסת בנוי על קרקע גזולה, ובמקרה בו הגזל הוא מהרבים הדבר חמור אף יותר (תוספתא בבא קמא פרק י הי"ד). בנוגע לבית כנסת שנבנה על קרקע גזולה כתב האשכול (הלכות בית כנסת מהדורת תרצ"א) (רבי אברהם בן יצחק, חמיו של הראב"ד בעל ההשגות): "לגזול קרקע ולבנות עליה בית כנסת מצוה הבאה בעבירה היא גם איכא למילף מדוד שאמר כי קנה אקנה במחיר". נחלקו הראשונים (באשכול שם) האם קיים בנוסף גם איסור הלכתי להתפלל בקרקע גזולה או שקרקע אינה נגזלת ויש להסתפק בכוונת דבריו האם כאשר בנה על הקרקע הגזולה בית כנסת התפילה במקום תיאסר לכל הדעות. בהקשר זה ראוי לציין למה שכתב הרמ"א (או"ח תרל"ז) כי אסור לעשות סוכה בקרקע של רבים ולדעת המגן אברהם ס"ק ג אף אין לברך עליה ואף כי לדעת הבה"ל מותר לברך עליה שכן בשימוש זמני מן הסתם הרבים מוחלים אולם גם הוא יסכים כי בניית מבנה של קבע על קרקע של רבים שאין הרבים מוחלים עליה אסורה ואם כן התפילה במקום אסורה. העולה מכאן הוא כי בית כנסת זה קם בחטא והתפילה בו איסור.
הגמרא במסכת מגילה כו ע"א אומרת כי למרות שקדושת בית כנסת חמורה, הרי שלז' טובי העיר מותר להפקיע את קדושתו "אמר רבא: לא שנו אלא שלא מכרו שבעה טובי העיר במעמד אנשי העיר, אבל מכרו שבעה טובי העיר במעמד אנשי העיר – אפילו למישתא ביה שיכרא שפיר דמי". הואיל ולעיריה ישנה סמכות של ז' טובי העיר (כך מובא בפסקי דין – ירושלים דיני ממונות ובירורי יוחסין ט עמוד רעב בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל) אזי הרכוש הציבורי ובכללו בית הכנסת הנבנה על קרקע של העיריה הינו בבעלותה ויכולה היא למכרו אפילו לצורך מסבאה, מה שגרוע מלהרסו, וכ"ש וק"ו שאם נבנה שלא ברשיון, על שטח ציבורי ללא הסכמת העיריה שרשאית העיריה להרסו על מנת להקים במקומו גן ילדים. כמובן שאם ניתן למצוא דרך להעתיקו למקום אחר אותו ניתן להקצות עבור בית הכנסת הדבר עדיף. (יש להעיר כי על פי הנחיות היועמ"ש (סימוכין 2006-0067-35) אין להסתפק במקרה של הריסת בית כנסת בצו הריסה מנהלי ויש לבצע את ההריסה רק אחרי קבלת צו הריסה שיפוטי).

כל טוב
השאלה נענתה ע"י הרב אורי סדן