טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
שלום, רציתי לשאול בבקשה את דעתו העדכנית של המכון לגבי פלטפורמת הp2p של הלמן אלדובי.
1. כידוע כיום הם מחזיקים בהיתר עיסקא, האם המכון תומך בהיתר עיסקא זה?
2. כהמשך לדברים האם המכון עדיין סובר שאי אפשר לסמוך על רוב גויים בהלוואות חברתיות המתבצעות באהר"ב כפי שקרן זו עוסקת בה?
ו3. האם אין מקום לצרף את היתר העיסקא הקיים לסברה זו של רוב גויים בארה'ב ואולי כן להקל במקרה כזה?
4. הבנתי שיש פקפוק בהיתרי העיסקאות האלו כיוון שלכתחילה הלווה והמלווה צריכים לחתום בעצמם על היתר עיסקא, אבל נוכחתי לדעת בוודאות שאדם המשקיע את כספו בטריא לא מודע כלל להיתר עיסקא זה, ואין הוא מתבקש כלל לחתום עליו. יתכן שההסכם מופיע בתקנון החברה שהמשקיע צריך לאשרו בעת ההרשמה אך ידוע שאין מי שבאמת קורא את כל האותיות הקטנות של התקנון וקרוב הדבר שנעשה כל זה ללא ידיעתו אם כן, לדעת המחמירים, היתר עיסקא זה אינו מועיל כלל?
תודה רבה. ניב
שלום רב,
1. כפי שכבר פרסמנו, בהלואות חברתיות, היות שההלוואה נעשית בין אנשים פרטיים, יש צורך שהמלווה והלווה יאשרו את היתר העסקא ואין די בכך שהחברה המהווה פלטפורמה חתמה עליו.
לכן בהיתר העסקא המדובר יש צורך לוודא שהצדדים להלוואה נדרשים לאשר אותו כתנאי לביצוע ההלוואה.
2. כפי שבארנו במאמר בנושא יש בזה חשש קבוע – אם כי לא כתבנו זאת כדבר מוחלט.
3. לענ"ד אם מדובר בהיתר עסקא שהן המלווה והן הלווה לא יודעים כלל על קיומו קשה לצרף זאת להקל גם בהלוואות החו"ל.
4. אם ברור שהיתר העסקא הוא חלק מהתקנון הוא מחייב את כל מי שאישר את התקנון – גם אם הוא לא קרא אותו, כשם שהתקנון מחייב גם את מי שלא קרא אותו.
כל טוב
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: