טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
שלום לכבוד הרב שלמה אישון!
עיינתי במספר תשובות של הרב בנושא באתר.
בתשובה מיום כ"ב כסלו תשע"ז הרב ענה שבמסלול כשר לא נותנים הלוואות כי חוששים שמא העמיתים לא מודעים להיתר עסקא – האם זה אומר שזה אסור גם הלכתית?
מצד שני, בתשובה מיום ב' אדר תשע"ז הרב כתב שניתן לומר שהמפקיד כספו בקרן השתלמות עושה זאת על דעת שהחברה תשתמש בכספים לפי הכללים ואם כן יש כאן קבלת היתר עסקא אך הדבר אינו פשוט. האם בתשובה זו לא הבנתי אם הרב התייחס רק למסלול הכשר או גם למסלולים אחרים.
מצד שלישי, בתשובה מיום י"ט אדר תשפ"א הרב כתב שבמסלול מפוקח הלכתית (אני מניח שהכוונה למסלול כשר) מותר לקחת ובשאר המסלולים יש ספק.
לסיכום, אשמח אם הרב יתמצת את התשובה:
1. מה הדין במסלול כשר?
2. מה הדין במסלול לא כשר.
3. אם יש ספק בדבר, כיצד עדיין יש על מה לסמוך אם מדובר בספק דאורייתא שהוא לחומרא.
תודה רבה ויישר כח לרב.
שלום רב,
במסלול כשר מותר לקחת הלוואה. (אף שלמיטב ידיעתי בפועל נכון לעכשיו המסלולים הכשרים אינם מאפשרים זאת).
במסלול שאינו כשר קיים ספק. יש להדגיש שעל הצד שהדבר אסור – אסור להשקיע במסלולים הללו גם בלא לקחת הלוואה.
למעשה – מי שסומך על המתירים להשקיע במסלולים הללו – יכול באותה מדה לסמוך גם בעניין לקיחת ההלוואה, אך כאמור הרוצה לצאת מן הספק יעדיף את המסלולים המפוקחים הלכתית גם בעניין עצם ההשקעה וגם בעניין לקיחת ההלוואה.
כל טוב
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: