טוען...
השאלה נענתה ע"י הרב שלמה אישון
שלום לרב!
הבנתי שהרבה רבנים סוברים שאסור להיות במינוס בבנק משום איסור ריבית. כיון שלא חל על זה היתר העיסקה שבבנק.
שאלתי, האם יש מקום להקל בזה? ואם אי אפשר לקחת הלואה מגמ"חים משום שהתנאים להחזר לא אפשריים כ"כ וגם משום הלואות קודמות שאני מחזיר בתשלומים בכל חודש וכדו', האם גם במצבים כאלו זה אסור? או שיש שמקילים בזה ואפשר לסמוך עליהם בשעת הדחק?
שלום רב,
הימצאות במינוס בבנק כמוה כנטילת הלוואה מן הבנק. הבעיה בכך (מעבר לבעיה הכלכלית) היא בתשלום הריבית שגובה הבנק על המינוס שזו בעצם ריבית על הלוואה. אמנם לבנק יש היתר עסקא אך היתר העסקא מיועד, בעיקרון, להלוואות למטרה עיסקית, כאשר ה"ריבית" שמשלם הלווה היא בעצם תשלום חלקו של הבנק ברווחי העסק בו השקיע הלווה. מינוס בבנק נועד, במקרים רבים, לא למטרה עסקית אלא לצריכה שוטפת ועל כן יש מהפוסקים שאומרים שלכך לא מועיל היתר עסקא.
אלא שבהיתר העסקא של הבנקים יש סעיף בו נכתב כי הלקוח מקנה לבנק חלק בכל עסקיו היותר טובים וכשרים, ועל כן גם כאשר ההלוואה נלקחה למטרה שאיננה עסקית, אם יש ללווה "עסקים" כלשהם שעשויים להניב רווחים (כגון דירה, מכונית, תכנית חיסכון וכד') – יהיה תשלום ה"ריבית" תשלום חלקו של הלווה בעסקים אלו. על פי זה יהיה ניתן לסמוך על היתר העסקא גם כאשר מדובר במינוס – אלא אם כן אין ללווה כל נכס שיכול להנייב רווח.
בס"ד
רישום משקיע לשטר היתר עיסקא במסלול אישי לאג"ח
לכבוד מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה
שם פרטי:
שם משפחה:
ת.ז:
כתובת מייל: