מכון כת"ר

טוען...

עלות פינוי רכב שנתקע בשלג

י״ב בשבט תשע״ד
משפט עברי חברה ומדינה גניבה וגזלה נזקי ממון

בסערת השלגים הנוכחית יצאו רכבים רבים מאזור המרכז למקומות גבוהים יותר, בעיקר באזור ירושלים, לצורך בילוי משפחתי "בחיק השלג". חלקם של הרכבים נקלעו לסופת שלגים ובעליהם נאלצו להשאיר אותם בכביש ולמצוא לעצמם ולמשפחתם מקום מחסה ומפלט. כתוצאה מכך גרמו קושי לפינוי ציר התנועה, והגורמים המטפלים לכך נאלצו לגרור עשרות רכבים למגרשי חניה מאולתרים.

השאלה היא, האם על פי ההלכה מוטלת חובת תשלום של גרירת הרכבים על בעלי הרכב.

השארת רכב בכביש ציבורי נחשבת עשיית נזק, וכן נחשבת גזל הרבים.[1]

על הבעלים של הדבר המזיק מוטל לפנות את הדבר המזיק מהמקום שעלול להזיק.[2]

נסיעה ליעד שבו יש סיכויים שהרכב יתקע, נחשבת פשיעה, ואף שלא העלה על דעתו שהדבר יקרה, בכל אופן כיון שלבסוף קרה, הרי זה בבחינת תחילתו בפשיעה וסופו באונס, שחייב בנזיקין.[3]

כיון שבעל הרכב גרם להוצאות פינוי הרכב, ודבר זה היה חייב להעשות כדי להכשיר את ציר התנועה עבור ציבור הנוסעים, הרי יתכן שזה בבחינת ברי היזקא, ולכן יש לדון אם מתחייב מדינא דגרמי.[4]

גם אם אין גרימת ההוצאות נחשבת לגרמי, הרי זה ודאי נחשב גרמא, ובאופן של פשיעה חייב בידי שמים.[5]

רכב שנשאר בכביש במקום שאינו שמור, סיכוייו להיגנב ולהינזק מרובים, ויש להחשיב את גורר הרכב למגרש חנייה שהוסדר לצורך העניין, כהצלת הרכב, ולכן צריך בעל הרכב לשלם על כך.[6]

לסיכום

בעלי רכבים שנתקעו בשלג ורכבם נגרר ע"י הרשויות למקום חניה מסודר, חייבים מצד הדין לממן את הוצאות הפינוי של הרכב. אמנם כל עוד המדינה לא תובעת אותם אינם חייבים מיוזמתם לשלם[7].

הערות שוליים

[1] יש ללמוד מפסקי השו"ע חו"מ סי' תיב  ס"א, לגבי מניח את הכד ברה"ר, שאם הוזק בו אדם, חייב בנזקו. וכן בסי' תי"ז ס"ב, לגבי אין מוציאין זיזין וגזוזטראות לרה"ר. לכן השארת הרכב בכביש היא עשיית אב מזיק – בור.

[2] בשו"ע חו"מ סי' תטז ס"א מבואר שבי"ד קובעים זמן לבעלי כותל ואילן רעועין שעלולים ליפול ולהזיק שיקוצו את האילן ויסתרו את הכותל. והיינו עוד קודם שנעשה הדבר המזיק. א"כ בדבר שמציאותו מזיקה, כמו רכב הנמצא בכביש, ודאי שמוטל על הבעלים לפנותו.

[3] כפי שיש ללמוד מהרמב"ם הל' נזקי ממון פ"ב הט"ו, לגבי כלב וגדי שעלו לראש הגג ונפלו והזיקו באונס, חייב הבעלים כיון שעלייתן לגג פשיעה.

[4] מהמבואר בדרוש וחידוש לרעק"א מערכה  לב"מ דף לו אות כט, עולה שאין חילוק בזה בין מזיק ממש או דינא דגרמי, ובשניהם חייב. אבל בשו"ת המהרש"ם ח"ה סי' יא מבואר שאם החיוב מחמת קנס אין לחייב בתחילתו בפשיעה וסופו באונס. וקיים ספק בפוסקים אם דינא דגרמי הוא דין או קנס. וכיו"ב בשו"ת אבנ"ז חו"מ סי' ב' באר שבגרמי לא נאמר חיוב בתחילתו בפשיעה וסופו באונס. עוד יש לדון מהקצוה"ח בסי' שפו סק"י, אם יש חיוב על גרימת הוצאות.

[5] ב"ק דף נה ע"ב, ד' דברים העושה אותם פטור בידי אדם וחייב בידי שמים. ומבואר במפרשים שמדובר בפשיעה.

[6] ע"פ הסמ"ע על שו"ע חו"מ סי' תכו סק"א, בעניין הצלת ממון חבירו, שהביא מהרא"ש והטור שאם יש לו ממון להציל עצמו חייב לשלם לחבירו. ואמנם יש לדון בזה מדין מבריח ארי מנכסי חבירו (ב"ק דף נח ע"א), מ"מ נראה ע"פ התוס' שם שהדבר אמור רק כשאין הדבר ברור שיבא לידי הפסד כגון שהארי רחוק… ואין מצילו אלא מן הדאגה ומן הפחד.. עכ"ל. ובזה ביארו שבשטף נהר חמור חבירו והצילו צריך לשלם לו שכרו. וכאן אמנם אינו כמו שטף נהר חמורו, אבל כיון שהוא קרוב להפסד, לכן אין זה בכלל מבריח ארי.

[7] משום שכאשר המדינה אינה תובעת – נחשב הדבר כמחילה.

ניירות עמדה נוספים הקשורים לנושא

גניבה וגזלה / חברה ומדינה / משפט עברי / נזקי ממון
מעמדם ההלכתי של חוקי מדינת ישראל
הרב אורי סדן תוכן א. פתיחה ב. פרשת המלך ויסודותיה ג.סמכות המלך מכח העם ד. דינא דמלכותא מכח קבלת הציבור ה.דינא דמלכותא כאפשרות האכיפה
13 ניסן 2014
חסימות כבישים בהפגנות
הרב שלמה אישון ראשי פרקים א. עיכוב תפילה וקריאת התורה ב. כפיית חובת המחאה ג. שביתה ד. השימושים המותרים ברשות הרבים ה. סיכום ⊗⊗⊗ זכות
13 ניסן 2014
מדיניות כלכלית על פי ההלכה
הרב אברהם קוסמן בעולם המודרני קיימות שתי תפישות כלכליות מנוגדות: כלכלה של שוק חופשי מוחלט (השיטה הקפיטליסטית), וכלכלה ריכוזית
13 ניסן 2014
למי שייך הגז הטבעי שבים התיכון על פי ההלכה
הרב שלמה אישון   במסגרת הפולמוס החריף המתנהל סביב מתווה הגז חוזרת ונשמעת הטענה כי הגז שייך לציבור כולו. להלן נברר מהי עמדת ההלכה
13 ניסן 2014
חלוקת סמכויות ותפקידים בין אגודה שיתופית ובין ועד מקומי
הרב אורי סדן ראשי פרקים א. הרקע העובדתי והחוקי ב. מהי קהילה ג. הנהגת הקהילה ד. הנהגת הקהילה כזרוע של השלטון המרכזי ה. דמוקרטיה ישירה
13 ניסן 2014
חוק הגנת הצרכן – ביטול עסקה
הרב שלמה אישון   לאחרונה נכנסו לתוקף תקנות הגנת הצרכן [ביטול עסקה], המעניקות לצרכן המבטל עסקה החזר כספי מלא במזומן, בניכוי דמי
13 ניסן 2014
נזקי הסופה למקומות עבודה
הרב אורי סדן רקע כללי השבוע ירדו גשמי ברכה ובהם שלגים במספר מקומות ברחבי הארץ. עקב ירידת השלגים נחסמו מספר כבישים ונסגרו מוסדות
13 ניסן 2014
פרשנות חוזים -בעקבות ביטול הלכת אפרופים
הרב שלמה אישון   אחת השאלות המצויות בדיני חוזים היא שאלת פרשנות החוזה. עד לפני כארבעה חודשים קבע חוק החוזים כי: "חוזה יפורש לפי
13 ניסן 2014
ישום דיני התורה במשפט האזרחי
הרב שלמה אישון הקדמה בגיליון הקודם של אמונת עתיך (116, עמ' 55–61) הראינו כי קיים שוני בין תכלית הענישה בדין הפלילי הנוהג כיום לבין
13 ניסן 2014
חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) – הרהורים וערעורים
הרב שלמה אישון   רקע כללי בשנת 2005 אישרה הממשלה את תמ”א 38 – תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. על פי התכנית מעודדת
13 ניסן 2014
תשלום לגן ילדים ששבת במגפת הקורונה
הרב שלמה אישון הקדמה עקב הסגר שהוטל בעקבות מגפת הקורונה לא התאפשר להורים לשלוח את ילדיהם למעון או לגן. מציאות זו עוררה שאלות רבות
13 ניסן 2014
נזקי ממון
אחריות בעל דירה על נזקים שהסבה נזילת מים מדירתו
הרב שלמה אישון שאלה כתוצאה משימוש במים בקומה העליונה חלחלו מים לדירה שמתחתיה, ונגרם נזק לצבע. האם בעל הדירה בקומה העליונה חייב לתקן
13 ניסן 2014
מטבעות
מטבע וירטואלי ('ביטקוין') – האם נחשב מטבע עפ"י ההלכה
הרב שלמה אישון ביטקוין (Bitcoin) הינו מטבע דיגיטלי בעל ערך, שאינו בבעלות גוף מרכזי כגון מדינה או בנק (מטבע מבוזר).[1] באמצעות האינטרנט
13 ניסן 2014
זכויות יוצרים
זכויות יוצרים על אימרה מעוטרת
הרב שלמה אישון   הצגת הבעיה ראיתי אימרה יפה מאוירת: 'אט אט את את', נראה שהגה אותה האמן. אם אני רוצה לאייר את האימרה, למשל כדי להעניק
13 ניסן 2014