דף הבית - מאמרים - רעיונות כלכליים וחברתיים בהשראת שנת השמיטה
מאמרים

רעיונות כלכליים וחברתיים בהשראת שנת השמיטה

 | ט"ו שבט תשפ"ב
בימים אלו יוצא לאור, במסגרת מכון כת"ר, ספר חדש: שבע: רעיונות כלכליים וחברתיים בהשראת שנת השמיטה. הספר נכתב ע"י הרב אהרן אריאל לביא, ויש בו נסיון מקיף, מהראשונים מסוגו, לפרש את מסורת השמיטה העתיקה, תוך שימוש בידע מחזית המחקר המדעי. הספר נוגע בסוגיות יסוד בנות זמננו, כגון: קיימות, קהילתיות, שוק העבודה, משבר החוב ועוד.

הספר: "שבע: רעיונות כלכליים וחברתיים בהשראת שנת השמיטה", הוא נסיון מקיף, מהראשונים מסוגו, לפרש את מסורת השמיטה העתיקה, תוך שימוש בידע מחזית המחקר המדעי. הספר נוגע בסוגיות יסוד בנות זמננו, כגון: קיימות, קהילתיות, שוק העבודה, משבר החוב ועוד. הוא יוצא לאור במסגרת מכון כת"ר לכלכלה על פי התורה.

בניגוד לדעה הרווחת הרואה בשמיטה שנה אוטופית, המחבר, אהרן אריאל לביא, טוען שהשמיטה היא למעשה משבר מתוכנן, מעין מנגנון חינוכי נגד אופטימיות היתר של האדם. היא באה להזכיר שמשברים אינם רק חלק מהחיים, אלא במידה רבה אחד המנגנונים המאפשרים את התקדמותם. במקום לדמיין עולם חופשי ממשברים, ולהתאכזב בכל פעם שהם מגיעים, עדיף לנסות להטמיע מחזורים דמויי-משבר, ידועים מראש ותחומים בזמן.

בשנים האחרונות עוד ועוד נדבכים מהמסורת היהודית הולכים ומקבלים פרשנות עכשווית ורלבנטית, מאמנות ועד מדע המדינה. "שבע" הוא נדבך נוסף בתהליך זה, והוא מציב את השמיטה כמקור השראה לשינויים נצרכים בעידן המידע, האוטומציה ואי-הוודאות.

מתוך דברי הערכה לספר:

"לביא משרטט דרך בה תוכל השמיטה להיות בעלת השפעה ממשית על הפרט, החברה והעולם".

(דניאל טאוב, לשעבר שגריר ישראל בבריטניה)

 

"זכה הרב אהרן אריאל לביא להביא לנו שולחן ערוך מלא כל טוב, ודרכים מגוונות המאפשרות לממש חלק מיסודות השמיטה בזמן הזה".

(הרב יובל שרלו)

 

״כמו בשורת השבת לעולם העתיק, בשורת השמיטה המחודשת היא אחת המתנות הגדולות שהעם היהודי יכול להעניק לעולם במאה ה-21. הספר המשובח של אהרון אריאל מניח את התשתית ההכרחית למהלך הזה״.

(יוסי צוריה, יזם היי-טק)

 

"ספר ייחודי הן בצורתו והן בתוכנו".

(ד"ר שרה שדמי, המרכז לבינוי קהילה)

 

"ספר גדוש ברעיונות מקוריים ומעניינים שמיישמים את עקרונות השמיטה על הכלכלה והחברה בימינו".

(ד"ר הודיה למפרט, כלכלנית)

 

"צורת החשיבה שמוצגת בספר זה איננה שגרתית, לא בשדה הספרות הדתית ואף לא בשדה הספרות הכלכלית".

(הרב יהודה אלטשולר, ראש המכון הגבוה לתורה)

 

לרכישת הספר באופן מאובטח לחץ כאן