דף הבית - מאמרים - הכנס השנתי של מכון כתר בנושא הזכות לדיור
מאמרים

הכנס השנתי של מכון כתר בנושא הזכות לדיור

 | ט' אייר תשע"ט
במעמד הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו רבה הראשי של ירושלים הרב אריה שטרן וראשי מכון כת"ר הרב שלמה אישון והרב יצחק בזק, התקיים במרכז האקדמי לב בירושלים, הכנס השנתי של מכון כת"ר. הנושא המרכזי של הכנס היה השנה: הזכות לדיור – דילמות מקצועיות וערכיות.

במעמד הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו רבה הראשי של ירושלים הרב אריה שטרן  וראשי מכון כת"ר הרב שלמה אישון והרב יצחק בזק, התקיים במרכז האקדמי לב בירושלים, הכנס השנתי של מכון כת"ר.

הנושא המרכזי של הכנס היה השנה: הזכות לדיור – דילמות מקצועיות וערכיות.

את הכנס פתח הרב בזק שעמד על מימד העומק שמייחסת התורה לקשר שבין האדם לביתו כפי שבא לידי בטוי במצות נקי יהיה לביתו

 במרכז הכנס עמד פאנל בהנחיית עו"ד יואל בריס, היועץ המשפטי של משרד האוצר לשעבר, ובו השתתפו: הרב י. צ. רימון , ראש בתי המדרש במרכז האקדמי לב, ד“ר מיכאל שראל, ראש פורום קהלת לכלכלה, עו“ד שרית דנה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו“ד אלעזר במברגר, היועץ המשפטי של משרד הבנוי והשיכון, והרב עידו רכניץ מנהל המחקר במכון משפטי ארץ.

הרב רימון פתח בהביאו מקורות הלכתיים שמהם עולה כי הדיור הוא אחד הצרכים הבסיסיים שיש לדאוג להם, אך עם זאת הדגיש כי אין חובה לתת דירה שתעבור גם ליורשים. בהקשר לכך הסכימו הדוברים כי "חוק רן כהן" המאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירה בה הם מתגוררים בעלות של כ – 20% ממחירה הינו חוק הרסני. בין המשתתפים התעורר ויכוח בשאלה עד כמה נכון שהמדינה והמחוקק יתערבו בתחום הדיור. עו"ד דנה מתחה ביקורת על כך שהממשלה ועולם המשפט חומקים מקבלת החלטה בנושא המשמעות של זכויות האדם בתחום הדיור. חלק עליה ד"ר מיכאל שראל כי הממשלה אינה צריכה להתערב בתחום הדיור, וכי יציקת משמעות יתר לזכויות חברתיות פוגעת ביכולת המשילות ומהווה גם פטרונות יתר. לעומתו טען הרב עידו רכניץ כי פטרנליזם איננה מילה גסה, וכי זכותו של נותן הצדקה לתת את הצדקה לפי הבנתו, ובמיוחד שלא תמיד ניתן לסמוך על הנזקקים שיכלכלו את מעשיהם בתבונה. עו"ד במברגר הציג נתונים אודות הסיוע של המדינה בתחום הדיור וקבע כי התקציב לא ניתן בהתאם להגדרה מיהו עני הזכאי לסיוע, אלא להיפך, ההגדרה נקבעה בהתאם לתקציב.

בחלקו השני של הכנס הציג הרב אישון את הדילמות ההלכתיות הכרוכות בנטילת משכנתא ואת הפתרונות האפשריים.

הכנס נחתם בדבריהם של מר שגיא בלשה, מנכ"ל "עוגן", מר דוד בנג'ו, מנכ"ל "עוגן לבית", הרב עמיצור אריאל, מייסד "אחים לבית" אשר הציגו פתרונות מעשיים ואפשריים לליווי זוגות צעירים לרכישת דירה.